Sir_Ask_Alot

    Hej. Jag har under en lång tid letat efter utbildningar som passar mig men hittar inte många på de sidorna jag kollar på. Huvudsakligen har jag kollat på studentum.se och yrkeshogskolan.se. Jag är mycket teknikintresserad och hade gärna sökt utbildningar så som spelutvecklare eller en utbildning på yrkeshögskola som har med datorer eller teknik generellt att göra med. Mina meriter är inte de starkaste och jag har bara utöver grundläggande kompetens samhällskunskap 1a2 och kommer efter avklarad kurs i mars ha matematik 2a. Det vore jättebussigt om någon har rekommendationer på andra sidor jag kan använda mig av eller rentav rekommendationer på utbildningar. Tack på förhand.

    • Milla : I vilken stad eller inom vilken "pendlingsavstånd" kan du tänka dig utbilda dig? eller är du beredd att flytta inom hela Sverige (till utbildningsort)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har i en kommentar till din fråga ställt frågor till dig (I vilken stad eller inom vilken "pendlingsavstånd" kan du tänka dig utbilda dig? eller är du beredd att flytta inom hela Sverige (till utbildningsort)?). Det är viktiga frågor att veta svar på.
    Utbildningar kan finnas även på distans men inom yrkeshögskola är så gott som nästan alla distansutbildningarna MED OBLIGATORISKA TRÄFFAR på skolan (flera gånger per termin brukar de obligatoriska träffarna ligga och då måste du ha möjlighet att åka till skolan och ibland också övernatta på utbildningsorten).
    Att du "endast" kommer ha matematik 2a är något "mindre bra". Inom högskola-universitet, om man tittar på tekniska eller data-it-utbildningar så brukar det nästan alltid krävas ganska mycket mer matte.
    Även inom yrkeshögskola brukar den typen av utbildningar kräva matematik 2b eller 2c så matte 2a kan bli "lite för lite matte". DATA-IT-program inom yrkeshögskola brukar också kräva några data-kurser (som särskild behörighet); ofta är det Programmering 1 och/eller Webbutveckling 1 som man ska ha godkänt i.
    Dock kan yrkeshögskola (ibland) ge möjlighet att genom tester visa att man kan nödvändig förkunskap och göra undantag och anta även obehöriga (det kan inte högskola-universitet göra).
    Vi rekommenderar titta på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola på www.yhguiden.se OBS! i januari-februari varje år brukar YH_utbildningarna "fyllas på" med nya, så du får gärna kika då, och kommer troligtvis hitta många fler intressanta för dig utbildningar att söka till.
    Sedan finns ju också utbildningar inom andra skolformer t.ex hos privata skolor där du betalar för din utbildning "ur egen ficka" och de brukar inte ge rätt till studiemedel heller, så det är "dyrt" jämfört med de kostnadsfria utbildningar.
    Exempel på YH-utbildningar som du gärna får kika på:
    utbildning/ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/underhallsingenjor-smart-maintenance
    utbildning/nackademin/programutvecklare-java-nackademin-distans
    utbildning/campus-varnamo/javautvecklare
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/kyh/installationsingenjoer-solel-lagring-och-laddning-online
    utbildning/kyh/processtekniker-smart-industri

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sir_Ask_Alot : Hej tack för ditt svar. jag är för tillfället redo att pendla inom Stockholmsområdet samt uppsala om det finns några utbildningar där, jag bor nämligen i Norrtälje. Jag har främst tittat på Stockholms universitet och sökte till höstens utbildningar men kom inte in just den här gången. jag tänker kanske att det är lättare att komma in på yrkeshögskola om det finns någon som jag kanske tycker verkar rolig så jag ska kolla på yhguiden.se som du länkade!
    • Milla :

      Du kan söka till högskola-universitet och till många olika YH-utbildningar samtidigt; ansökan och antagning inom de studieformer sker oberoende av varandra. Du kan bli antagen till högskola-universitet + till flera olika YH samtidigt och i så fall kan välja senare vilken utbildning du tackar ja till.