Linn
    Hej!
    Jag har under gymnasiet gått samhälls med inriktning beteende. Har därefter läst matematik 3b på komvux för att få bredare val av högskoleutbildningar. Nu känner jag mig redo att börja läsa på högskola. Men är HELT vilsen, och vill ha tips på högskoleutbildningar som skulle passat mig.

    I framtiden vill jag helst jobba inom den privata sektorn, eller något större kommunalt företag. Jag är en väldigt kreativ och social person som behöver ha ett lite mer stimulerande typ av jobb. Är duktig på att uttrycka mig i tal, och de flesta typiska samhällsämnena. Hade kunnat tänka mig att jobba med ekonomi. Men inte att sitta och räkna hela dagarna då det inte är nog stimulerande för mig.

    När jag ser över högskoleutbildningar så hamnar jag ofta på olika typer av ekonomiutbildnignar. En hög lön är väldigt viktigt för mig. Men kan inte tänka mig att studera i mer än 4år. SNÄLLA ge mig tips!
    • Saga : Försök boka "följa en student" på några olika högskoleutbildningar; då kan du skaffa dig egen uppfattning om utbildningar. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    du känner dig själv bäst. Jag eller någon annan SYV som svarar på frgågorna här på Fråga SYV känner inte alls dig. Vi kan därför inte säga att "det här yrket passar dig" - var så god! :) Det jag vill råda dig till är att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se

    Ang. lönen så "hög lön" är ett relativt begrepp. Det är ofta Individuellt lönesättning inom de flesta yrken. Blir man >>chef/arbetsledare>> på sin arbetsplats - får man ofta betydligt högre lön.
    Det är också så att någon Lönegaranti eller Jobbgaranti finns inte - utan man kan tyvärr vara arbetslös även med en "bra utbildning" i bagaget.
    Som det ser ut idag - så lär inte lärare bli arbetslösa på många år framöver. Med lärarutbildningen kan man söka Rektors-tjänster. Rektor är ytterst ansvarig på skolan, även ansvarig för ekonomi.
    Kanske Lärarutbildning och söka sedan rektors tjänster?
    Kika annars på www.framtid.se på många olika yrken, bl a på Ekonomiyrken>>.