Fanny
    Hej!
    Jag såg en bra lista över gymnasieskolor som erbjuder ovanliga språk och undrar om någon skulle kunna göra en över högstadier som erbjuder kinesiska? Helst i Göteborg, men andra stora städer går också bra. Det finns nämligen kinesiska skolor som är intresserade av utbyten med svenska skolor, men det har varit svårt att hitta information om detta. Tack på förhand!
    • Julia :

      Fick tips från en kollega om att Sandbergska skolan (Competens) och Södervikskolan i Upplands Väsby erbjuder läsa kinesiska. Och att i Stockholms län, för övrigt, är det följande grundskolor (högstadie) som har eller har haft undervisning i kinesiska: Ulriksdalsskolan i Solna, Sjöstadsskolan, Elma School, Vibyskolan & Läraskolan i Bålsta.

    • Julia : Vi nu info från Malmö - att Oxievångsskola och Svea skola har undervisning i kinesiska.
    • : Tack så mycket! Jättebra med information om olika städer, det tror jag blir mycket användbart.
    • SYV-besökare :

      Jag tror att Internationella Engelska Skolan i Täby har kinesiska på grundskolan, men jag är osäker.
      och att Kungsholmens grundskola har det också. Kontakta gymnasieantagningen, de borde veta vilka grundskolor som i Stockholms län erbjuder kinesiska: [email protected]

      Tror också att I Helsingborg finns det undervisning i kinesiska på Högastenskolan.

    • : Tack så mycket för informationen!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    vi på Fråga SYV har ingen lista, tyvärr, på vilka ovanliga Moderna språk som erbjuds på grundsklorna. På grundskolorna måste erbjudas att välja mellan minst två av följande tre moderna språk: tyska, franska, spanska. Alla andra språk kan erbjudas "i mån av möjlighet"  om lärare finns som kan undervisa och tillräckligt många elever vill läsa just det språket.
    Jag kan tänka mig att det kan variera från ett läsår till nästa (på samma grundskola om läreren blir förändraledig så kanske de måste "missa" ett år; eller om det ej finns tillräckligt många elever som vill läsa det språket, exempelvis kinesiska eller annat språk).
    Vem som skulle ha en fullständig sammanställning på vilka ovanliga språk som erbjuds /just nu/ eller planeras från nästa läsår - på högstadier, i en viss stad? - vi ska göra efterforskningar, och om vi lyckas - återkommer vi med svar.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Tack för svaret. Hör gärna av er igen ifall ni hittar någon mer information om detta eller någon som jag skulle kunna fråga.

      Vänliga hälsningar

      Fanny

    • Anna :

      De som man börde kunna få svar från är Skolverket och de olika kommunerna (kommunerna borde veta ang. Kommunala grundskolor), men sedan finns det ju också icke-kommunala grundskolor (på vilka är det kanske endast personal på just den skolan som vet). Sedan är det de olika gymnasieantagningskanslierna - alla kontaktuppgifter till dem finns på www.antagningskanslier.se - som får in Slutbetyg från grundskolorna, som borde kunna se vilka elever som fick betyg i Moderna språk (kinesiska), men om de är skyldiga att ge ut den info eller inte, är en stor fråga... sedan kan det också vara så att endast ett fåtal elever som på en grundskola får betyg i kinesiska (ex. om de gjorde prövning pga de på egen hand skaffade sig kunskaperna) - att en elev fick betyg i kinesiska på grundskolan behöver inte betyda att skolan hade undervisning i det språket; eller att skolan fortsätter ha undervisning i det språket även nu och framöver.
      En fundering: det borde inte vara omöjigt att skicka inbjudan till ett samarbete till samtliga grundskolor i ex. Göteborg och se vilka som svarar. Att en skola har undervisning i kinesiska behöver inte heller betyda att skolan vill delta i någon projekt eller utbyte med Kina, kan jag tänka mig. Och en grundskola som idag inte har undervisning i kinesiska, kanske kan starta den undervisningen nästa läsår (erbjudande om ett samarbete kanske kan bli en uppmaning till att försöka börja med undervisningen i kinesiska)?

    • : Tack för den extra informationen! Nu har jag mejlat Skolverket och Göteborgs kommun så jag hoppas att de kan ge bra svar.
    • Julia : Vi hoppas också och håller tummarna. Du får gärna återkomma och berätta vad du får för svar! Lycka till!
    • : Javisst, det ska jag göra! Tack för att ni är så hjälpsamma :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej,
    jag har följande info att dela med mig:

    Grundskolorna som i januari 2019 erbjuder läsa Kinesiska som Modernt språk i Sverige (se listan nedan)

    Danderyd
    VIKTOR RYDBERGS SAMSKOLA
    FRIBERGASKOLAN
    MÖRBYSKOLAN

    Sollentuna
    VIBYSKOLAN

    Karlstad
    FRÖDINGSKOLAN
    NYEDS SKOLA
    HULTSBERGSSKOLAN
    MARIEBERGSSKOLAN
    NORRSTRANDSSKOLAN VENTUS AQUA
    NORRSTRANDSSKOLAN TERRA IGNIS
    RUDSSKOLAN
    ILANDASKOLAN

    Stockholm
    CARLSSONS SKOLA
    STHLMS INT. MONTESSORISKOLA
    NOVIA ENGELSKA SKOLAN

    Vellinge (i Skåne)
    FRAMTIDSKOMP. V INGELSTAD SK

    Håbo
    GRÖNA DALEN

    Göteborg
    PÅVELUNDSSKOLAN

    Umeå
    SPRÅKSKOLAN
    MINERVASKOLAN

    Strängnäs
    GRIPSHOLMSSKOLAN

    Sigtuna
    SIGTUNASKOLAN HUM. LÄROVERKET

    Upplands Väsby
    SANDBERGSKA COMPETENS

    ******************************

    • : Tack så mycket! Det här var väldigt informativt!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!