Maja
    Vilka inriktningar finns på barn och fritid? Vad ska man tänka på när man väljer inriktning? Vad kan man bli på de olika inriktningarna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    läs gärna info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF där i texten finns också länkar till beskrivningar av de tre inriktningar som finns på BF.

    Inriktning Fritid-och-hälsa
    Inriktning Pedagogiskt arbete
    Inriktning Socialt arbete

    Det som skiljer inriktningarna åt är INRIKTNINGSKURSERNA som utgör endast en liten del av programmet. Inriktningskurserna utgör 300 poäng (av programmets 2500 poäng). Det är alltså endast 12 % av tiden på gymnasiet som på BF bestäms av Inriktningen för att alla de andra kurserna är desamma på alla inriktningar; i och för sig brukar man också välja temat för gymnasiearbete utifrån sin inriktning - då blir det ännu 4% till (i så fall totalt 16%, mindre än en femtedel av utbildningen).
    Se gärna även på Programplan för BF och du ser där, längst ner, programstruktur för BF-programmet.

    Det är dock inte alla gymnasieskolor som erbjuder alla inriktningar på BF; t.ex Kunskapscentrum-markaryd och Sunnerbogymnasiet erbjuder endast en av dem: inriktning som heter Pedagogiskt arbete. Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen pedagogiskt arbete kan vara: elevassistent, förskollärare eller barnskötare. För att kunna bli förskollärare måste man läsa vidare på högskolenivå, på förskollärarprogrammet; arbeta som elevassistent eller som barnskötare kan man göra direkt efter gymnasiet.