Elev

    Hej! Jag undrar vad man specifikt kan jobba som med samhällsanalys examen? Jag vill i framtiden arbeta som handläggare/utredare/administratör/rekrytering/lön/hr/redovisning/juridik/chef/ m.m. hos exempel arbetsmiljöverket/Skatteverket/kronofogden/konsumentverk/banker/försäkringar/begravningsbyråer/m.m. Kan man jobba med sådant? Kan man läsa någonstans vad tidigare examinerade fått jobb? Eller är det mer värt med en utbildning i statsvetenskap för dessa jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    En examen i samhällsanalys kan öppna upp olika karriärmöjligheter inom offentlig förvaltning, privata företag, ideella organisationer och konsultföretag. Här är några exempel på jobb man kan arbeta med efter en examen i samhällsanalys, med fokus på de områden du nämnde i din fråga:

    1. **Handläggare/Utredare/Administratör:** Man kan arbeta som handläggare eller utredare inom offentliga myndigheter som Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Kronofogden eller Konsumentverket. Arbetsuppgifter kan inkludera att behandla ärenden, genomföra utredningar, hantera dokumentation och administrera olika processer.
    Kika gärna på yrkespresentationerna:
    framtid.se/yrke/administrator
    framtid.se/yrke/utredare
    framtid.se/yrke/handlaggare

    2. **Rekrytering och HR:** Du kan arbeta inom personalavdelningar på företag eller offentliga organisationer med rekrytering, personaladministration, lönehantering och personalutveckling. Kika gärna på yrken:
    framtid.se/yrke/hr-assistent
    HR-administratör
    framtid.se/yrke/rekryterare

    3. **Redovisning:** Med kunskaper i samhällsanalys kan du arbeta inom redovisning och ekonomi, antingen inom offentlig förvaltning eller hos privata företag.

    4. **Juridik:** Även om en examen i samhällsanalys inte är direkt juridisk, kan den ge dig en god förståelse för samhällets funktioner och lagar, vilket kan vara till nytta inom olika mer eller mindre "juridiska roller".

    5. **Chef/ledarskap:** Med relevant erfarenhet och ev. även kompletterande utbildning kan du arbeta som chef eller ledare inom olika organisationer och branscher.

    När det gäller att hitta information om vad tidigare examinerade har fått för jobb kan du kontakta utbildningsanordnaren för statistik och uppföljning av tidigare studerande (alumner). Många universitet och högskolor tillhandahåller sådana data för att hjälpa nuvarande studerande att förstå karriärmöjligheterna efter examen. Se också om du hittar "alumni-föreningar" - så kan du i så fall ställa frågorna direkt till sådana föreningar.

    Angående jämförelsen mellan en utbildning i samhällsanalys och statsvetenskap, är det viktigt att komma ihåg att båda utbildningarna kan ge dig värdefulla kunskaper och färdigheter som är efterfrågade på arbetsmarknaden. Valet mellan dem beror på dina intressen, karriärmål och vilket område du vill specialisera dig inom. Statsvetenskap fokuserar mer på politiska och statsrelaterade ämnen, medan samhällsanalys har en bredare inriktning på samhället som helhet och analyserar olika sociala, ekonomiska och politiska frågor.

    I din fråga nämner du även försäkringar & begravningsbyråer samt konsumentverket. Kika därför gärna på:
    framtid.se/yrke/konsumentvagledare
    framtid.se/yrke/aktuarie
    framtid.se/yrke/forsakringsradgivare
    framtid.se/yrke/forsakringsmaklare
    framtid.se/yrke/forsakringsformedlare
    framtid.se/yrke/begravningsradgivare
    framtid.se/yrke/begravningsentreprenor

    Studie- och yrkesvägledare