Elev

    Hej! Efter man läst offentlig förvaltning står det att man kan jobba som handläggare och utredare. Jag undrar vad är det för typ av handläggning och utredning? Kan ni ge exempel? Kan man arbeta med juridiskt material exempel såsom det står på rättsvetarprogrammet? Eller hur skiljer sig att vara handläggare efter att ha läst offentlig förvaltning respektive rättsvetare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    juridiska "moment" ingår i många utbildningar och i många olika yrken. Det är också möjligt att gå kurser och påbyggnadsutbildningar "inom sin anställning": alltså man får jobbet först och sedan ser arbetsgivaren till att man lär sig det som fattas i kunskap (då köper arbetsgivaren in den utbildning som behövs). Yrken. som handläggare och utredare är i Sverige icke-reglerade; det betyder att inga strikta generella kvar finns på vilken utbildning man ska ha, utan arbetsgivaren får bestämma själv vem hen tycker passa in för att utföra just "de här" arbetsuppgifterna.
    Förutom den "formella universitetsutbildningen" spelar även andra meriter stor roll, t.ex vissa språkkunskaper, viss tidigare arbetslivserfarenhet och att man har körkort kan ge företräde till vissa jobb.
    Det finns också ett antal yrken där arbetsgivare anställer med "vilken som helst akademisk utbildning"; exempel på sådana yrken är:  FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK och Studiestödsutredare på CSN.
    Exempel på handledar- och utreder-yrken: snabblänkarna, nedan, leder till yrkespresentationerna --

    Administratör

    Antagningshandläggare

    Arbetsmarknadshandläggare

    Biståndsbedömare / Biståndshandläggare

    Brandteknisk utredare

    Bygglovshandläggare

    Civil utredare

    Domstolshandläggare

    Ekonomihandläggare

    Etableringslots

    Europavetare

    Folkbokföringshandläggare

    Genusvetare

    GIS-utvecklare

    Inkassohandläggare

    Klienthandläggare

    LSS-handläggare

    Miljöutredare

    Mordutredare

    Personaladministratör

    Personalhandläggare

    Samhällsplanerare

    Skattekonsult

    Statsvetare

    Studiestödsutredare

    Utbildningshandläggare

    Utredare

    Utredare på Skatteverket
    Du får också  gärna kontakta studievägledare på de institutioner där intressanta för dig utbildningar ges och fråga var deras f d studerande jobbar idag.

    Studie- och yrkesvägledare