Elev

    Hej! Jag har en fråga angående vilka kurser som är med och påverkar meritvärdet vid ansökan till ett universitet. Jag förstår att alla gymnasiegemensamma kurser är med samt de kurser som utbildningen kräver. Vilka kurser är det utöver dem. Har nämligen några kurser som jag har bra betyg (vilket skulle höja meritvärdet) i men som inte är en gymnasiegemensam kurs eller som är en kurs som skolan kräver. Kommer dessa kurser inte finnas med då?

    • Peter : Har du fått ut Examensbevis från gymnasiet redan eller läser du kanske sista året på gymnasiet nu?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabelle!
    Meritvärde vid ansökan till svenska högskole- och universitetsutbildningar kommer för dig beräknas på nästan alla kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, eller examensbevis från komvux. Undantag: betyget i kursen gymnasiearbete (GA) räknas inte in. Om man i sitt examensbevis har någon eller några U-kurser (utökat program) då gäller särskilda regler ang.vilka av U-kurser som räknas in.
    Om eleven inte har några U-kurser, utan endast 2500poäng i sitt examensbevis från gymnasiet, eller 2400p.-examensbevis från komvux, då räknas betygen i alla kurser (förutom gymnasie- eller komvuxarbete) in. På så sätt får man fram jämförelsetal (snittbetyget).
    Har man sedan även meritpoäng/extrapoäng, då plussas de på till jämförelsetalet, och man får fram meritvärde. Har man inte några meritpoäng blir jämförelsetal/snittbetyget = meritvärdet.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen
    Om meritpoängen för dig med examensbevis från gymnasiet eller från komvux var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    • Elev : Jag kommer gå ut med ungefär 2850 poäng. Vilka kurser är det då som kommer räknas in?
    • Anna : Svar på din fråga beror på vilka kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U" (utökat program). Du svarade tyvärr inte på frågan i kommentaren till din fråga, och jag gissar på att du går på gymnasiet och inte på komvux. Om du går på gymnasiet då ingår 2500poäng in i ditt examensbevis. Om du kommer gå ut med 350p.extra-kurser då komemr 350p.bli markerade med "U" i ditt examensbevis. Vilka kurser det blir som blir "U-kurser" för dig måste du se i din individuella studieplan. U-kursernas betyg räknas in om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.