atlasen

    Jag vill bli snickare och undrar om det finns något krav på kurser som man ska ha läst för att få bli snickare. Själv är jag 21 år och måste därför läsa på vuxenutbildningen. I Karlstad, där jag bor, finns ingen specifik snickarutbildning för vuxna utan bara ex. takmontör och glastekniker. På de programmen läser man Husbyggnadsprocessen, Husbyggnad 1, 2 och 3-Ombyggnad, Specialyrken 1, 2 och 3. Går det att bli snickare på endast dessa kurser? Om inte, får man lägga till de som fattas för snickare, även om de bara finns i vanliga gymnasiet och jag är 21? Vilka kurser läser de som siktar mot träarbetare på gymnasiets bygg- och anläggningsprogrammet? Och varför läser man på gymnasiet kurserna Bygg och anläggning 1 och 2 men inte på de program hos min kommuns vuxenutbildning till dessa byggyrken? Hur kan jag bli snickare annars?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Snickare är ett samlingsnamn för några besläktade/liknande yrken som t.ex ModellsnickareVerkstadssnickareMöbelsnickare, Finsnickare, Byggnadssnickare, Inredningssnickare. Ofta men inte alltid menar man Byggnadssnickare när man säger "Snickare". Titta gärna på yrkespresentationerna av de olika snickar-yrken, ex. SnickareVerkstadssnickare och Byggnadssnickare

    "Snickar-yrken" (vad gäller utbildning) finns i Sverige Rekommendationer ang. vilken utbildning som är lämplig. För vuxna finns rekommenderade Nationella kurspaket - som man kan se på skolverkets webbplats. Se information om Yrkespaket Bygg- och anläggning på skolverkets webbplats: skolverket.se/yrkespaket/bygg
    Yrkespaket Träarbetare inkluderar, enligt skolverkets förslag, 1.000 gymnasiala poäng (vilket motsvarar studier på heltid på gymnasial nivå i 50 veckor).
    Yrkespaket Träarbetare inkluderar kurser från Bygg- och anläggningsprogrammet utformat för arbete med olika typer av träarbeten inom husbyggnad. Paketkod: BAXAON

    Kurser som ingår:
    Husbyggnadsprocessen, 200 poäng, kurskod HUSHUB0
    Kurs Husbyggnad 1, 100 poäng, kurskod HUSHUS01
    Kurs Husbyggnad 2, 200 poäng, kurskod HUSHUS02
    Kurs Husbyggnad 3 ombyggnad, 200 poäng, kurskod HUSHUS03
    Kurs Trä 1 stommar, 100 poäng, kurskod TRÄTRK01
    Kurs Trä 2 beklädnad, 100 poäng, kurskod TRÄTRK02
    Kurs Trä 3 montage, 100 poäng, kurskod TRÄTRK03
    **************
    Om komvux i din kommun inte erbjuder kurspaket/yrkespaket Träarbetare, fråga om de kan köpa den utbildningen för dig i en annan kommun - det är en fråga om Interkommunal ersättning. Om komvux säger att de har råd och vill köpa utbildning för dig, då borde det inte vara så svårt att kolla på komvux i de kommunerna som ligger inom pendlingsavstånd från där du bor om någon av de kommunerna - inom sin komvux - erbjuder den utbildningen. Givetvis kan din kommun köpa utbildning för dig i en kommun som ligger mycket lång bort men då tänker jag på bostadsfrågan... du måste ju bo någonstans under de 50 veckorna som utbildningen pågår. Yrkesutbildning till träarbetare kan inte läsas på distans (i alla fall kan inte alla kurser läsas på distans).
    ***************
    En annan väg du kan ta för att bli Byggnadssnickare - är genom anställning som lärling och sedan läsa in den teoretiska kompetensen genom distansstudier via Byggnadsindustrins Yrkesnämnd.
    ***************
    Du får också gärna kika på följande yrken:
    Virkesmätare
    Trä- och metallslöjdslärare
    Trätekniker
    Träbildhuggare
    ****************
    Kika även på några utbildningar inom Yrkeshögskola, exempelvis:
    utbildning/stiftelsen-hantverk-utbildning/hantverk
    utbildning/tibro-hantverksakademi/träbildhuggare
    utbildning/vetlanda-larcentrum/trähusprojektör
    utbildning/traeteknikerutbildning-i-hammaroe-ab/trätekniker
    utbildning/tibro-hantverksakademi/trahantverk-rekonditionering-aterbruk-mobelbranschen

    Studie- och yrkesvägledare
    • atlasen :

      Hej! Tack för svar!

      Jag undrar en sak till. Finns det exempel på folk som är över 21 år men som ändå fått undantag och börjat läsa några enstaka kurser som bara finns på vanlig gymnasieskola?

      Mvh

    • Milla : Nej, inte som jag känner till... man kan inte bli antagen till gymnasiet senare än sista juni det kalenderåret man fyller 20 år (för att från 1 juli det året "hör man till" komvux i stället) men det är inte förbjudet för komvux att köpa utbildningsplatserna på olika ställen t.ex på gymnasiet. Komvux måste inte göra det men kan. De fall jag känner till är i mycket små kommuner där elev- och studerande underlag är liten och man formar i så fall undervisningsgrupperna i yrkeskurserna både av gymnasieelever och av vuxna studerande. Komvux i din kommun kan säga nej till att köpa plats för dig på kurser som ges på gymnasiet, men du förlorar inget på att fråga om det. Lycka till! Vi håller tummarna!
    • atlasen : Hej! Okej. Tack!