Studentapan

    Hej! Vilka kurser ger meritpoäng samt hur räknar man ut det? Till exempel om man har läst obligatoriska kurser för grundläggande behörighet samt särskild behörighet och övriga kurser för socionomprogrammet där man har fått betyg enligt följande: Svenska A (G) från (gamla betygssystemet 1999). Komvux 2023: Svenska 2 (C), Svenska 3 (C), Engelska 5 (E), Engelska 6 (E), Matematik 1a (D), matematik 2a (E), Samhällskunskap 1b (C), Naturkunskap 1a1 (A), Religionskunskap 1 (A), Historia 1a1 (A), och man har 250 poäng kvar att välja för att sedan få ett slutbetyg samt särskild behörighet inför högskolestudier? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag är inte säker på om din fråga handlar just om Meritpoängen (de Extrapoängen som vissa sökande har ibland, men absolut inte alla) eller om Meritvärde eller om behörighet till socionomprogrammet?
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Socionomprogrammet är i Sverige utbildning på universitetsnivån och obehöriga kan ej antas, oavsett hur höga betyg de har. För behörighet behöver du påvisa både Grundläggande men även Särskild behörighet. Av information i din fråga läser jag ut att du har fått särskild behörighet till socionomprogrammet (eftersom du har godkända betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b). Men nu läser du, om jag förstår dig rätt mot ett Slutbetyg från komvux.
    För att kunna räkna fram ditt meritvärde måste man först veta vilka alla kurser/betygen som kommer ingå i ditt slutbetyg; du skriver om att du har 250 kvar att läsa.
    Alla kurser från ditt slutbetyg kommer bidra till "snittbetyget" som kallas för Jämförelsetal.
    Om du sedan också skaffar dig några merit/extrapoäng då kommer de plussas till ditt jämförelsetal. Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal (alltså snittbetyget) = meritvärde.
    Det är med meritvärdet som du kommer prövas i betygs-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Studentapan :

      Hej! Det var kanske jag som var lite otydlig i min fråga. Jag har koll på grundläggande och särskild behörighet gällande slutbetyg för gymnasium. Mina kurser som ingår i mitt slutbetyg från komvux samt särskild behörighet är: Svenska A (G), Svenska 2 (C), Svenska 3 (C) Engelska 5 (E), Engelska 6 (E), Naturkunskap 1a1 (A), Historia 1a1 (A), Religionskunskap 1 (A), Matematik 1a (D), Matematik 2a (E), Samhällskunskap 1b (C), Psykologi 1 (D), Psykologi 2a (D), Sociologi (D), Rätten och samhället (C), Administration B (G), Information och layout A (G), Information och layout B (G), Datorkunskap (G), Småföretagande A (G), Bransch och produktlunskap (G), Försäljning och service (G), Näthandel A (G), Näthandel B (G), Praktiskt marknadsföring A (G), Prakriskt marknadsföring B (G), Turism (G). Jag har tre kurser kvar som jag ska välja med totalt 250p och vill kunna välja kurser som ger meritvärde/poäng samt hur man räknar ut det.

    • Milla :

      Om vilka kurser som ger meritpoäng var god läs på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng - De meritpoängen (extrapoängen) får man för Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och för "högre" mattekurser (inför socionomprogrammet är det från matematik 3 som man får meritpoäng i ämnet matematik). Vill du få några meritpoiäng, bör du välja läsa Engelska 7 (100 poäng), Matematik 3 b (100 poäng) eller Moderna språk 3 (100 poäng)/Moderna språk 4 (100 poäng). För att få meritpoäng måste man ha godkända betyg; betyget F ger inte några meritpoäng.
      Jag kan inte räkna fram ditt meritvärde för att du måste först få alla de betygen som bör räknas in. Men vi kan ta ett exempel: om man har alla betygen C eller VG i alla kurser som räknas in, då har man snittbetyg på 15.0. Har man, dessutom även maximalt antal meritpoäng (som är 2.5, t.ex för engelska 7 och moderna språk 3 och 4 och C-betygen även i de kurserna) då har man meritvärde på 15.0 + 2.5 = 17.5 och det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats i betygsurvalet.
      Tips! gör även högskoleprovet; detta för att prövas även i HP-urvalet.

    • Studentapan : Tack!