Kimia
    Efter Vård & omsorg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    inom komvux finns det grundskole- och gymnasiekurser att söka.
    Man har rätt att SÖKA till komvux i sin hemkommun och har RÄTT att läsa grundskolekurserna. Angående gymnasiet, så är det i mån av plats och budget som komvux tar in - det varierar mycket från år till år och från kommun till kommun.
    Enligt Vuxenutbildningsförordningen är det personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" som har företräde och det är därför lättare att komma in på komvux om man har mindre utbildning sedan innan. Om det finns plats, kan även personer med fullständig gymnasieutbildning och även de men eftergymnasial utbildning komma in. Det finns inga garantier på att man får läsa på gymnasienivå på komvux. Dock gör kommunerna allt de kan för att erbjuda den möjligheten. Om man söker till komvux och inte tas in, bör man fortsätta söka - man kan ha bättre tur nästa gång.
    Vilket gymnasieprogram man gick innan man söker till komvux spelar mindre roll. Det som spelar roll är om man har fått Gymnasieexamen eller Studieintyg när man slutar på gymnasiet.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du har rätt att vända dig till komvux i din hemkommun för att få information om dina rättigheter. Läsa på komvux kan du inte än: du är för ung, men du kan boka tid med SYV på komvux för vägledning/information.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret,undrar bara vad man måste göra om man inte kan läsa på gymnasienivå på komvux?