Rebecca

    Hej! Jag planerar att söka in till universitetet till hösten och har en fråga kring mitt meritvärde. Jag läste 2600 poäng under gymnasiet, alltså 1 utökad kurs. Kursen som är markerad som utökad är språk 4, alltså en kurs som ger extra meritpoäng. Jag har förstått att meriten kan räknas med även om den är utökad. Jag undrar då om betyget från denna kurs även räknas med, och en annan kurs istället räknas bort för att landa på 2500p, eller om endast meritpoängen från kursen läggs till i mitt slutliga meritvärde? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    betyget i en u-kurs moderna språk4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och inget annat betyg "räknas bort" - alltså alla betyg i ditt exam.bevis, förutom GA, gymnasiearbete, räknas in + betyget i mod.språk4 också.
    Mvh

    Julia