Hej Gamze!

    Med "medelvärdet" menas genomsnittet, t.ex om en elev har 250 betygspoäng och en annan elev har 270 betygspoäng - blir genomsnittet av de två resultaten 260 betygspoäng.

    Varför man uppger medelvärdet är troligtvis för att de som söker ska ha en uppfattning av hur höga poäng eleverna har som kom in - just i genomsnitt.

    Exempel: det kan vara så att en elev hade 340 betygspoäng och alla andra 120 betygspoäng (av dem som kom in, menar jag) - då blir Genomsnittet kanske 120 betygspoäng. Tvärtom kan det också vara: alla elever utom en hade 340 betygspoäng och den sista som kom in, hade kanske 130 betygspoäng. Då blir Antagningsgräns = lägsta betygspoäng 130, men genomsnittet blir 335 poäng.

    För den som är intresserad vilken summa betygspoäng som räcker för att komma in, ska man titta på "lägsta poängen" eller antagningsgräns, som är samma sak.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och önskar dig Lyck till med ditt gymnasieval!

    ANNA