Matilda113

    Hej! Jag läste ett program på gymnasiet där vissa omvårdnadskurser ingick. Jag tänker läsa upp det som fattas för att få undersköterska kompetens och sen ev. läsa en YH utbildning där undersköterska är ett krav för att kunna söka in. När jag var hos en studie och yrkesvägledare förra året skrev hon följande " Enligt översättningsnyckeln har hon kurser som motsvarar Etik- och människans livsvillkor (med Etik- och livsfrågor+ Människan socialt och kulturellt) och Hälsopedagogik (med Vård och omsorgsarbete + Arbetsmiljö och säkerhet) och Psykologi 1 (med Psykologi A) och Medicin 1 (med Medicinsk grundkurs + Arbetsmiljö och säkerhet)." Jag har inte påbörjat några studier sedan det mötet. Nu ser jag att programmet ska ändras i Juli och undrar då vilka kurser som fattas nu. I det nya kan jag ex inte hitta Vård och omsorgsarbete 1. Kan du med hjälp av texten se vilka kurser jag behöver läsa.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J, undersköterska är i Sverige (ännu i alla fall - uppgift från maj 2021) ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst. Det är arbetsgivarens bedömning som gäller vid anställning som undersköterska.
    Det är dock en annan sak om man vill ta ut Examen från komvux som är yrkesexamen (där man även kan ha kurser för behörighet till eftergymnasiala studier, t.ex för grundläggande behörighet läser man svenska 3 och engelska 6), då gör man planering mot examensbevis med SYV på komvux. Rektor på komvux kan i vissa fall bevilja undantag och ta in kurser som normalt sett, inte tas in - i examensbeviset.
    Du kan annars titta på programplan för VO (det nya upplägget - på gymnasiet från hösten 2021) som du hittar på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan/Programplan_VO. Examensbevis från komvux bör så mycket som möjligt likna det från gymnasieskolan, men kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå. Du kan försöka läsa så många programgemensamma kurser som möjligt ur listan i programplanen.

    ang.söka till yrkeshögskola
    YH kan göra undantag och ta in obehöriga. Därför råder vi söka alla de olika yh-utbildningar som man är intresserad av. givetvis kan vi inte garantera att man kommer in, även om man är behörig. YH tar in på sammantagen bedömning där arbetslivserfarenhet väger tungt.

    Du får gärna titta på några yh-utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog
    lernia-yrkeshogskola/medicinsk-sekreterare
    lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare
    välfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm
    hogskolecentrum-arboga/stodpedagog
    hogskolecentrum-arboga/specialistunderskoeterska-inom-demens
    utbildning/campus-nykoping/medicinsk-sekreterare
    utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska
    utbildning/campus-nykoping/stodpedagog-funktionshinderomradet
    utbildning/campus-nykoping/specialistunderskoterska-demens
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inriktning-palliativ-vard
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    xenter-botkyrka/lararassistent
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog