Manuela

    Snart öppnar anmälan till universiteten och jag är ännu inte helt säker på vad jag ska välja i förstahand. För mig lutar det åt kandidatprogrammet i life science på Umeå universitet, eventuellt biomedicinprogrammet. Planen är att efter kandidaten fortsätta läsa en masterutbildning, men jag undrar vilka olika masterprogram man är behörig att läsa efter avslutat life science-program? Mina största intrsseområden är cellbiologi, växtfysiologi samt anatomi och skulle i framtiden vilja forska inom dessa områden. Skulle jag till exempel (efter en kandidat i Life science) kunna gå en master i biomedicin? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Manuela,

    vilka masterprogram som blir sökbara om 3 år är det ingen idag som kan med säkerhet veta. Utbildningsutbud förändras. Men du kan med fördel titta på hur behörighet beskrivs idag till de program som finns idag. T.ex master i biomedicin på Lunds universitet kräver följande behörighet: "A Bachelor's degree of at least 180 credits in biomedicine, biotechnology, cell and molecular biology or molecular medicine, including an independent biomedical research project. The degree must include basic chemistry and biochemistry, cell biology, immunology, genetics, microbiology, human physiology and molecular medicine. English 6/English Course B."

    Det kan inte finnas ngn garanti på att komma in på masterprogrammet även om man är behörig sökande, därför att du måste också vinna i konkurrensen om utbildningsplats. Att man är behörig sökande betyder att man deltar i konkurrensen, inte att man per automatik blir antagen.
    Bedömning om vilka sökande som är behöriga till utbildningar på avancerad nivå, magister- och masterprogram, görs av antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Du kan kontakta antagningsgrupper på de lärosäten där du i framtiden vill läsa masterprogrammen (man kan utgå ifrån att samma eller mycket liknande masterprogram kommer finnas söka om 3 år, för att vad ska man annars utgå ifrån? men du kan också passa på och fråga på lärosätena om de vet någonting om planerade framtida förändringar i deras utbud av masterprogram).