1234op

    Hej! Mitt namn är Olle. Jag studerar på komvux. Har läst klart kärnämne sve 1,2,3 eng 5, 6 och även matematik 2b. Jag funderar att läsa komvuxarbete (tidigare kallades den för gymnasiearbete) mot naturvetenskap och teknik. undrar om vilka ämne är obligatoriska/ man får ha med i detta komvuxarbete? Tack och trevlig helg! Mvh Olle

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,

    komvuxarbete gör man mot slutet av sin gymnasieutbildning på komvux, om man läser mot examensbevis. Du nämner 7 hundrapoängskurser i din fråga, som du har läst, skriver du. De utgör cirka en tredjedel av den mängd poäng du måste ha betyg i. Du kan gott läsa minst lika många poäng till innan du börjar fundera på komvux-arbetet. Temat för komvuxarbetet får du välja utifrån dina intressen och stämma av med handledare som komvux utser åt dig. Det finns inga "obligatoriska ämnen" för komvux-arbetet, utan du kommer med ett förslag på temat och frågeställningar (vad du vill undersöka i ditt arbete) och om handledaren godkänner temat och frågeställningar kan du börja utföra komvuxarbetet. Omfattningen på den kursen är 100 gymnasiala poäng (alltså det är en likastor kurs som en kurs i ämnet svenska eller matematik - sammanlagt bör man lägga mer cirka 200 timmar på sitt gymnasiearbete, eller fem veckor på heltid: 40timmar per vecka x fem veckor = 200 timmars arbets-/studieinsats).
    Nu har jag läst din fråga ännu en gång och undrar om du frågar om vilka ämnen/kurser ska man ha klagat av innan man ska göra komvux-arbetet. Lite osäker vad du vill få svar på - svarar därför på vad jag tror du undrar över + det jag tycker du bör känna till. Att ha gjort komvuxarbetet (eller gymnasiearbetet) som en separat kurs har inte så stort värde i fall man inte ska ta ut examensbevis.
    För examensbevis på komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng. Av de kan du högst ha 150p.F-betyg. Bra att försöka undvika ta in F-betygen in i sitt examensbevis. Om du nu har betygen i 700 gymnasiala poäng och gör komvuxarbete som ger 100p. till , då har du 800p. av de 2400p som du måste ha för att uppnå kraven för examensbevis från komvux. Vilka kurser som ska ingå i just ditt examensbevis diskuterar du med SYV-en på komvux i din kommun.
    Komvuxarbete, 100p., med godkänt betyg (E) måste ingå bland de 2400poängen. Vi rekommenderar ta in i examensbevis alla de kurser som du behöver för särskild behörighet till högre utbildning (om du planerar läsa vidare). Det är fördelaktigt för dig att även ta in de kurser i examensbevis som ger dig meritpoäng. Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/merit

    Vad gäller komma med förslag på temat för komvuxarbete, får du gärna kika på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete Teman och frågeställningar kan vara desamma vad gäller Gymnasie- eller Komvuxarbete. Innan 1 juli 2021 fanns endast gymnasiearbete (även på komvux gjorde man, alltså, gymnasiearbete). Komvuxarbete infördes från 1 juli 2021. Andra förändringar inom komvux infördes också från samma datum, bl.a är det nu ännu mer fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux.
    Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux i den kommunen där du ska ta ut ditt examensbevis. Allt-som-oftast tar man ut examensbevis på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.