Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
     i Sverige måste man ta ut examen från läkarprogrammet för att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen och det är ett måste; utan legitimation får man inte jobba som läkare. Det svenska läkarprogrammet är numera 6-årigt och ges på några olika universitet. Behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosätena är grundläggande + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. I HP-urvalet konkurrerar man med resultatet från högskoleprovet. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet.
    Grundläggande behörighet har du. Men jag vet inte om du har godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Om du har de betygen gör ansökan till läkarprogrammet nästa gång anmälan öppnar. Om inte - skaffa dig behörighet och gör ansökan/anmälan efter det.
    Gör gärna högskoleprovet också!
    Vad gäller utbildningarna utomlands, så lär de också vara långa (min gissning är att de är minst 5-år långa). Exakt vilka krav som ställs för behörighet på de olika skolorna utomlands, kan jag tyvärr inte redogöra för. Jag blir dock förvånad om behörighet som krävs är mycket lägre än den i Sverige; i så fall skulle jag "dra öronen åt mig" (börja misstänka att utbildningen är inte speciellt seriös).

    Studie- och yrkesvägledare