Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kan du tänka dig läsa på andra ställen än just Örebro universitet? är första fråga som jag vill ställa till dig? Kan det vara viktigare att studera just på det lärosäte (läsa "vad som helst" även det som du inte är intresserad av) eller kan du tänka dig utgå från dina intressen och starka sidor/egenskaper och satsa på något yrke som du faktiskt vill jobba inom - i framtiden?
    T.ex finns i Örebro ganska många Yrkeshögskoleutbildningar och ännu fler lär hittas från mitten av januari när nya YH-utb."släpps ut"; kika gärna på yhguiden.se/resultat?Örebro .. vid ansökan/antagning till Yrkeshögskola spelar betygen "viss" men inte avgörande roll. Man kan komma in (ibland) även som obehörig; detta för att YH-utbildningsansvariga får göra egna bedömningar och anta alla de som de tror har förutsättningar att klara av utbildningar och uppnå kraven för examen från yrkeshögskola.
    Med det sagt, så kan vi gå tillbaka till din fråga om dina chanser att komma in på någon utbildning på Örebro universitet. En svår fråga... Det finns många program men även många fristående kurser. Nya utbildningar kan starta också och där finns det inte någon tidigare antagningsstatistik att titta på, över huvudet taget. Antal utbildningsplatser kan förändras ganska snabbt och mycket. Ibland kan antal utbildningsplatser fördubblas inför nästa antagning och då blir det genast mycket lättare att komma in.
    Vart antagningsgräns "hamnar" nästa gång är det ju inge som vet. Därför säger man att antagningsstatistik ger "fingervisning" (om den statistiken, över huvudet taget, finns - nya utbildningar har ingen sådan...).
    Jag tycker du bör utgå från dina intressen och vad du verkligen vill läsa. Gör högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalet. Titta på andra skolformer än endast utbildningar på Örebro universitet. Många ggr vinner man på att först jobba i några år (jobba med i princip "vad som helst") för att skaffa sig mer arbetslivs- och även livserfarenhet ("personlig mognad") och för att bättre "bottna i" vad man verkligen vill uppnå med sina studier.
    Vad gäller antagningsstatistik (hur man ska förstå den) så tittar du på BI och BII urvalsgrupperna - BI är det direktgruppen och BII - kompletteringsgruppen. Den siffran som visas, t.ex 17.5 är det meritvärde som hen hade som sist kom in. Alla som hade högre meritvärde kom in och alla som hade lägre - kom inte in. Några med samma meritvärde (i vårt exempel 17.5) kanske inte heller kom in men minst en sökande med det meritvärde kom in.

    Studie- och yrkesvägledare