Hiba

    Hej jag är väldigt intresserad över psykologi men det är också väldigt hög antagningspoäng vilket har lett till att jag har kommit in reserv eller blivit struken. Jag ska nu söka socinomprogrammet eftersom det är det närmsta jag kan komma till ämnet men nu undrar jag, om man pluggar till socionom vad kan man jobba som efter om man vill ha något med psykologi att göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba.
    Socionomprogrammet är 7 terminer långt, på så lång tid kan en hel del förändringar inträffa... men det vi känner till idag, så kan man som socionom få jobb som Skolkurator eller vidareutbilda sig till Kurator inom hälso- och sjukvården eller till Psykoterapeut.
    Om jag förstår dig rätt så är du mest intresserad av yrket psykolog; kika därför gärna på "liknande yrken":

    Alkohol- /drogbehandlare

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Medium

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Sömncoach