Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    reglerna är många och komplicerade. Hur många timmar APL du får per vecka, per termin, per läsår och totalt under hela din gymnasietid kan bero på...
     -- om du läser som Lärling eller om det är "klassisk"/skolbunden undervisning;
     -- och om din skola väljer ha fler APL timmar/veckor än de obligatoriska 15 APL-veckor.
    På gymnasiala yrkesprogram måste eleverna ha minst 15 APL-veckor (fördelade på tre årskurser). Att erbjuda fler APL-veckor är inte förbjudet och det är din skola som bestämmer det.
    Du får välja läsa som Lärling eller på "vanligt sätt" om din skola har båda varianter i sitt utbildningsutbud.
    ************
    Vad gäller tunga lyft, ensamarbete, ansvar för pengar och värdesaker och vilka tider på dygnet du får vara på en arbetsplats under din APL är det Arbetsmiljöverkets regler som gäller: För dig som är under 18 år finns särskilda regler, se av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetstagarens-deltagande-i-arbetsmiljoarbetet/unga-i-arbetslivet

    ************
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-lärling
    av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/minderarigas-arbetsmiljö
    skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/arbetsplatsforlagt-larande-APL

    Studie- och yrkesvägledare