Sanna

    Hej! Jag har aldrig gått klart gymnasiet då jag istället tidigt valde att bli egenföretagare. Men nu känner jag att det är dags att dra upp studierna igen och ska därför börja plugga upp mina betyg via komvux för att få en gymnasie examen. Jag är väldigt intresserad av att jobba med djur och min största dröm är att plugga på SLU och bli djursjukskötare. Men jag vill gärna ha fler val och möjligheter ifall mina betyg inte skulle räcka till. Hur gör man om man vill bli nivån under djursjukskötare , dvs djurvårdare? Och vilka städer erbjuder denna utbildningen? Bor i Halmstad och det finns varken här eller i resten av Halland dessvärre. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna!
    "problemet" med att hitta lösning på den situationen du beskriver ligger i att komvux är "kommunernas vuxenutbildning" där varje kommun ansvarar för gymnasial utbildning för vuxna som är folkbokförda i just den kommunen. Så, även om du eller vi hittar vilka kommuner (som i alla fall just nu) erbjuder gymnasiala kurser inom Naturbruk/djurvård, så kommer "din kommun" kunna säga Nej, vi kommer inte betala för utbildningen.Punkt och slut. Dock kan din hemkommun gå med på att betala (om de har råd, pengar kvar i budgeten) och tycker att du hör till de prioriterade målgrupperna. Men då är ett annat "problem" att du måste kunna pendla till skolan för att den utbildning är ganska praktisk, finns kurser som inte kan läsas på distans. Då är det antingen att flytta till skolorten eller att pendla till skolan.
    Utbildningsutbud förändras. De kommuner som inom sin komvux idag erbjuder den utbildning kanske inte ska ha någon framtida start på den.
    Jag tycker därför att du först måste ta ställning till följande: är du beredd att flytta om utbildningen finns utanför pendlingsavstånd för dig? I annat fall får du titta på utbildningsutbud i de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd.