Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Behörighetskraven tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar kan variera och ibIand kan Samma utbiIdning men på en annan Ort - ha OIika behörighetskrav, konstigt nog! ExempeI: utbidning tiII optiker>> - som ges på två orter och på på Karolinska Institutet i Stockholm krävs det följande behörighet: Biologi 1, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 1 (alt. Naturkunskap 2), Matematik 2 (a, b eller c) men på Linné Universitetet krävs det mycket högre behörighet: Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c. Så kan det vara pga "Akademisk frihet" = oIika högskoIor/universitet i Sverige kan i ganska hög utsträckning sjäIva bestämma, viIken behörighet som krävs. Och de ändrar sig också ibland...

    Det som vi vet idag är följande:

    utbildningar tilI FastighetsmäkIare>>Civilekonom>> och Högskoleingenjör>> kräver godkänt betyg i matte 3.

    Eftersom nya utbiIdningar tiIIkommer, gamIa avvecklas och behörighetskraven kan variera på oIika orter (tiII samma utbiIdning, se ex ovan - optikerprogrammet), så tror inte jag att någon vågar skapa en hemsida och påstå att "den och den behörighet" krävs för "dem och de utbiIdningar". Det ändras heIa tiden och är svårt att håIIa koll på.

    Om matte 3 inte krävs för behörighet, ger i så fall godkänt betyg i den kursen 0.5 i meritpoäng>> (där merit räknas in; viIket det inte gör på HandeIshögskoIa i Sthm och på tekniskt basår på ChaImers, tekniska högskoIan i Göteborg t.ex).

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Tack för ett välutvecklat svar! Har en sista fråga när man ska läsa tex redovsingsekonom vad menas då med särsklid behörighet
    • Anna : Menar du YrkeshögskoIeutbiIdning Redovisningsekonom?
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du i din kommentar menar en YrkeshögskoIeutbiIdning Redovisningsekonom, så kan kraven variera något, men se här exempeI på vad som kan stäIIas som särskiId behörighet:

    Se viIka YH Redovidningsekonom finns idag och vilka krav de stäIIer på den här sidan>>

    ViIka YrkeshögskoIeutbiIdningar på viIka orter och med viIka behörighetskrav kommer att dyka upp, är det svårt att säga på förhand. Myndighet för yrkeshögskoIa brukar "släppa" ett stort antal YH i slutet av januari varje år. eftersom YH följer utveckIingen på arbetsmarknaden, dyker de upp när behovet finns Där Behovet finns, dvs det är fIexibeIt "på gott och ont". På "gott" för att man har väIdigt goda chanser att få jobb efter en yrkeshögskoIeutbiIdning, och "på ont" för att det är omöjIigt att pIanera på Iång sikt, eftersom vi vet inte viIka YH som kommer att dyka upp - vär och när.

    De YH som redan nu är beviljade att starta finns att se på www.yhguiden.se men det är Iönt att kika ofta på sidan där då nya YH kan dyka upp och det stora "utsIäppet"sker vanligtvis i slutet av januari varje år.