Jennie
    Min vän är väldigt konstnärlig av sig och tycker om att rita och måla samtidigt som hon tycker om teater och scen. Hon skulle därför vilja föra ihop intressena och jobba med att måla kulisser till olika uppsättningar inom teater och musikaler. Finns det några speciella utbildningar i landet som riktar in sig just på målning och att rita inom teatervärlden och vad för yrken som finns? Hon vill gärna gå på folkhögskola inom konst men undrar vad hon mer ska studera om hon vill gå vidare inom teater och måla kulisser.
    • Valentina : Det bästa svaret du kan få är om du hör av dig till Malmö opera. Låter som ett spännande arbete.

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej! en svår fråga att svara på för att det är troligtvis så att det inte finns någon egen utbildning för just kulissmålning. Titta gärna på yrkesbeskrivningen Dekormålare.

    Jag vill råda den som vill bli kulissmålare att söka olika vägar inom teater och snickeri,  ring också till operans dekoravdelning och fråga vad de har att säga om saken och vilka tips de kan ge där.

    Titta gärna på bl.a följande utbildningar:
    -- inom yrkeshögskola: yhguiden.se/resultat?Education.text=dekor

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!
    vi fick tillfråga experter. Och så här svarar de:
    --- Dekormålare arbetar bland annat med att måla kulisser. Arbetsmarknaden är god -  dekormålarstuderande får jobb efter sin utbildning, efter examen från yrkeshögskolan. Det finns jobb både i tv/film- och teaterbranschen.
    ***
    --- Anar att det närmaste yrket idag är scenograf, men det är mycket större än bara kulissmålare. Jag tycker att man ska höra av sig till Operan eller Stadsteaterns informationsavdelningar med sin fråga. Tror att de stora tivolina använder sig av kulissmålare, kolla också med Liseberg. Det är klokt att börja sin resa på en folkhögskola eller kanske på en grundutbildning inom KKU:  det finns bl.a Konstnärlig grundläggande utbildning, 1 år på KV Konstskola som är en konst och kulturutbildning under Myndigheten för yrkeshögskolan. Sedan skulle eleven förslagsvis kunna läsa ett påbyggnadsår på Bild och rumsgestaltning, 1 år, för att sedan söka till scenograf eller liknande. I Bild och rumsgestaltning ingår till exempel rumsgestaltning, scenografi och modellbyggnad etc. Det finns tid att fundera på vägar vidare och yrkeshögskoleutbildningar och KKU har också gästlärare som kommer från arbetslivet. De flesta från Bild och rumsgestaltning går vidare till HDK Design eller arkitektutbildningar, men det är öppet. De flesta på konst, arkitekt och designutbildningar på högskolenivå har ett eller ett par år på förberedande konstutbildning bakom sig.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    Vi fick även svar där man hänvisar till yrken https://www.framtid.se/yrke/attributmakare

    Och https://www.framtid.se/yrke/rekvisitor-och-attributor

    När man frågar om utbildning till Kulissmålare.

    Det verkar inte finnas En väg utan många olika vägar - om man vill jobba med dekorationer inom scen/teater. Dock är platserna där man kan jobba med det inte så många. Behovet finns givetvis men resurserna räcker inte alltid till, och ofta är man tvungen att frilansa, alltså leta reda på (jaga) olika uppdrag och kan då gå långa perioder utan uppdrag och utan lön/arvode. Så, det är inte att rekommendera att satsa på det om man vill ha fastjobb med månadslön, för det blir svårt att få det.

    Hej igen, nu fick vi ännu ett svar:

    "Jag skulle säga att det finns ett starkt behov av dekormålare inom långfilm.

    Främst i Göteborg men även i andra delar av landet.

    Film i väst styr upp utbildningar inom olika kompetensområden där det behövs folk.

    En annan väg är att gå som praktikant eller lärling hos en erfaren dekormålare." - och jag vill då tipsa om att se om hen som vill bli "kulissmålare" kan hitta en verksam person som jobbar med det som hen vill jobba med och fråga om det går att få bli Lärling hos den personen. Försörjning under lärlingstiden och försäkringar kan man försöka fixa med hjälp av Arbetsförmedlingen.

    Och så ännu ett svar, var god läs nedan:

    "Bäst information om vad det är för kompetens och utbildning som krävs får ni nog om ni vänder er direkt till teatrarna. Exempelvis Stadsteatern eller Dramaten. Vill man arbeta som hantverkare i någon av deras verkstäder så krävs det konstnärlig färdighet och kunskap om material. Konstnärliga grunder får man på förberedande konstskolor. Det finns flera att välja emellan och även folkhögskola. På vår Konstnärliga grundutbildning http://www.basis.se/ får man pröva olika konstnärliga tekniker. Det är en förberedande skola inför att söka vidare till konst och design högskolor. Den är studiemedelsberättigad och man kan ansöka om merkostnadslån. Vill man bli scenograf så utbildar man sig på Dramatiska institutet. Där är det svårt att komma in, jag tror de tar in ca 4 studerande vartannat år men efter utbildningen är man garanterad jobb (om det inte är en pandemi). Skall man söka scenografutbildningen krävs det också förberedande konstnärliga studier. "

    Och ännu ett svar:

    "... utbildningen Dekormålare/Förgyllare/Ytbehandlare som kan förhoppningsvis bli intressant för dig, om du vill bli kulissmålare. Då får du en stor bredd och kan specialisera dig under sista terminen.

    Mer info hittar du här yhguiden.se/utbildning/hantverksakademin och här ; Yrkeshögskoleutbildningar - Tibro Hantverksakademi (folkuniversitetet.se)

    Det är rimligt att anta men man får nog räkna att bli egenföretagare och ta arbete i projekt mot t.ex kyrkor, kommuner osv. Om man inte lyckas få anställning på ett museum eller kanske en slottsstiftelse t.ex.

    Hoppas det var till någon hjälp.

    Och så ännu ett till svar, var god läs nedan:

    Om man bor någonstans där det finns en opera eller en teater som har en ateljé så får man be om att få bli elev.

    Det kan vara tufft, för de flesta har ingen budget för detta. I Danmark (om man bor i närheten)så kan det vara lättare.

    Alla operascener har egna verkstäder och ateljéer.

    Det kommer kanske, beroende av corona läget, att göras en kurs i dekormålning i samband med en konferens

    på Drottningholmsteatern; "Conference by candellight".

    Man kan gå in på nätet och se vad det står om den och om den blir av och i så fall när.