Fizzy
    Hej
    Jag har e i de flesta kurser som jag har läst och vissa D. Jag undrar vilka utbildningar på universitet som jag kan komma in i. Vilka utbildningar har lägst antagningspoäng.
    Behöver verkligen veta.
    Eller kommer jag inte in nånstans . Måste jag plugga upp mina betyg på komvux ? Hur funkar komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fizzy,
    tanken är att man ska söka utbildningar som man vill läsa för att skaffa sig ett yrke som man vill jobba inom... och inte försöka komma in på Någon /vilken som helst/ utbildning. Och antagningsgränser bestäms inte på förhand; de uppstår i konkurrensen....
    Och man ska nämna några utbildningar som ej brukar vara svåra att komma in på - så är det lärarutbildningar som brukar ej kräva höga betyg - för att komma in.

    Du frågar hur Komvux funkar. Det är Komvux i den kommunen som man är folkbokförd i, som man söker till. Har man godkända betyg, brukar man sällan kunna läsa samma kurser på komvux - igen. Man kan läsa nya kurser, som man ännu inte har läst eller kurser, i vilka man fick F betyg.
    Har man godkända betyg men vill höja dem - blir man ofta hänvisad till Självstudier och Prövningar.

    Ang. utbildningar efter gymnasiet - för utom högskola, finns det andra studieformer som Yrkeshögskola >>, Folkhögskolorna, KKU >> och andra utbildningar, som t.ex arbetsmarknadsutbildningar, privata utbildningar, utbildningar utomlands m.fl.

    Vad vill du jobba som - vilket yrke är du mest intresserad av? Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag vill helst plugga till revisor eller civilekonom, vill veta om jag har chans att komma in på utbildningen . Eller borde jag satsa på något annat
    • Mikael : Du behöver examensbevis och godkänt i matte 3- för att bli behörig till ekonomiprogrammen på högskolenivå; komma in kan man, förutom betyg, på resultat av högskoleprovet. Gör högskoleprovet några ggr.