Affe
    Hej, jag skulle vilja veta vilka eftergymnasiala utbildningar som kan leda till ett yrke som passar mig. Det jag vill fokusera på inom mitt yrke är nog främst kryptologi, statistik, och IT-/cybersäkerhet. En gnutta ekonomi skadar inte heller (jobbar gärna med kryptovalutor i framtiden).

    Jag har en naturvetenskaplig gymnasieutbildning i ryggen, men knappt någon erfarenhet alls inom programmering eller ekonomi. Jag vet inte hur stor roll det spelar.

    Tack i förväg!
    /Affe

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Affe,

    vill du jobba med att kravställa, granska och godkänna kryptosystem och IT-säkerhetprodukter? eller som eller som Kryptokonsult, se framtid.se/yrke/kryptokonsult ?
    Titta också gärna på framtid.se/yrke/datasäkerhetsansvarig
    Vad jag vet, så är yrken inom de områden som du är intresserad av - för det mesta, i alla fall - icke-reglerade. Det betyder att inga strikta krav finns på vilken utbildning man måste ha. Varje arbetsgivare kan fritt bedöma vilka utbildningar och tidigare erfarenhet hen värdesätter mer, och på så sätt går det inte ge ngt exakt svar om vilken utbildning man måste ha.

    • : Tack för det snabba svaret! Det är det förstnämnda jag syftar på, men även utveckling av sådana system och produkter..
    • Anna :

      Som sagt, är de flesta yrken inom området DATA-IT icke-reglerade och diverse olika utbildningar /hundratals olika/ kan leda till att kunna jobba inom varje sådant yrke. :) Kika gärna på yrkesbeskrivningar på https://www.framtid.se/yrken/data-it och i varje (eller i de flesta i alla fall) finns det uppgift om vilken utbildning som önskas eller rekommenderas.