jonathanfridliand

    Hej, jag läser ett utökat program på Musikskolan Lilla Akademien. Min baslinje är Estet. Till HT 2024 söker jag Teknisk Matematik på KTH och därför har jag läst en stor mängd utökade kurser -Kemi 1/2, Biologi 1/2, Matematik 1/2/3/4 och Fysik 1/2. Den Alla kurserna är utökade förutom Matematik 1. Särskild behörighet för Teknisk Matematik kräver Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Av vad jag har förstått så räknas inte mitt betyg i Fysik 1a med i jämförelsetalet, utan bara betyget i Fysik 2, eftersom en överordnad kurs intygar behörighet för en underordnad kurs. Av de utökade kurserna kommer bara Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1 räknas med i mitt jämförelsetalet om jag förstått allt rätt, stämmer det? Alltså är mitt betyg i Fysik 1a irrelevant för jämförelsetalet?.Jag har även läst Tyska 3/4 och Engelska 7. Får jag +2,5 meritpoäng av dessa kurser och räknas de med i jämförelsetalet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du har rätt i att utav U-kurserna så räknas de betygen in som krävs för särskild behörighet. Dock med en liten "knorr". Du skriver så här: "Särskild behörighet för Teknisk Matematik kräver Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1." och då stämmer det att fysik 2 (och inte fysik1a), matematik 4 (och inte de lägre kurserna 2 och 3) kommer räknas in men vad gäller kemi så kan det bli "lite olika" beroende på hur höga betyg du har i kemi1 och 2. Ja, kemi1 krävs (ej kemi2) men om du råkar ha högre betyg i kemi2 än du har i kemi1, då kan man säga att högre kurs är OK att ha betyg i (i stället för en lägre kurs) och då kan antagning.se räkna in betyget i kemi2 i stället för kemi1 (för att det höjer ditt jämförelsetal/snittbetyg och med det också ditt meritvärde). Det är inte helt vanligt att man har högre betyg i kemi2 än i kemi1 men kan hända.
    Antagning.se räknar i alla de fall där det är möjligt till den sökandes fördel.
    Vad gäller meritpoängen, så Ja, det stämmer att du för godkända betyg i Tyska 3/4 och Engelska 7 får + 2.5 meritpoäng och betygen i de kurserna räknas in i ditt jämförelsetal (oavsett om de kurserna blir i ditt examensbevis U-kurser eller "vanliga kurser"). Kika gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare