Lärarinnan

    Hej! Jag är och arbetar som gymnasielärare i språkämnen och är även utbildad facköversättare. Jag får inte de utmaningar jag behöver i mitt nuvarande jobb. Vilka valmöjligheter har jag? Jag vill inte bli högstadielärare och mina studiepoäng är slut. Hur kan jag få ett välbetalt jobb i kommunen där jag bor? Jag leder människor och planerar hela dagarna. Jag är bra på språk. Ett annat alternativ som är lockande är att läsa en magister i pedagogik. Vilka chanser till att få ett jobb inom högre utbildning kan jag få då? Är chanserna tillräckligt höga eller ska jag ge upp och ta ett enklare jobb med lägre kvalifikationer som jag egentligen inte vill ha? Suck*

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag undrar om du kan tänka dig söka Rektorstjänsterna; som rektor/skolledare får man högre lön än vad lärare brukar ha och man får läsa rektorsprogrammet samtidigt som man jobbar som rektor (det är arbetsgivare som anmäler till rektorsprogrammet).Kika gärna på framtid.se/yrke/skolledare-rektor och på framtid.se/yrke/förste-lärare Som du säkert själv känner till finns det möjlighet att bli förstelärare (en annan karriärtjänst för lärare är Lektor, men då ska man ha forskarutbildning i bagaget).
    Du skrive om att "dina studiepoäng är slut", menar du att du inte har några veckor kvar med studiemedel? Eller menar du ngt annat, i så fall vad?
    Magisterprogram är ettåriga; master - tvååriga; efter magister- men framförallt efter masterprogrammet kan möjlighet finnas att söka en doktorandtjänst (en betald befattning inom högskole-universitetsväsendet) och på sikt också kunna bli högskolelärare och/eller forskare (i ditt fall kanske i första hand forskare i pedagogik eller i språk). Kika gärna på framtid.se/yrke/doktorand
    Om du inte har några veckor med studiemedel kvar, hur ska du försörja dig om du läser ett läsår på magisterprogrammet? Ännu svårare bli det läsa i två läsår på masterprogrammet om man inte har någon försörjning under tiden.
    Att få en doktorandtjänst kan inte garanteras. Det är ibland svårt att hitta någon doktorandtjänst ens att ansöka till... för att det kan gå flera år utan att ngn doktorandtjänst utannonseras inom rätt, för dig, kunskapsområde och i "rätt" del av Sverige (kan man flytta fritt inom Sverige till den orten där man kommer på doktorandtjänst, är det en fördel... då är möjligheterna lite större).
    Att satsa på att försöka bli forskare och/(eller) högskolelärare kan man också göra men den vägen är mycket lång och osäker. Det är många fler som vill den vägen "vandra" än det finns möjligheter till försörjning. Alla får forska om de vill, det är inte förbjudet, men att få betalt för sin forskning är en "annan femma", tyvärr.

    Med lärarutbildning som grund kan du även söka tjänster som utbildningsadministratöradministrativ chefenhets- eller förvaltningschef på kommunala förvaltningar. Du kan även arbeta på andra arbetsplatser än inom utbildningsbranschen, till exempel som Arbetsförmedlare, Integrationssamordnare, som KAA-ansvarig eller Utredare på t.ex FK, se yrke:utredare på FK>>.
    tips! kontakta studievägledare på lärarhögskolorna med frågan om var (förutom som lärare) deras f d studerande jobbar idag; Se också om du kan få jobb på Arbetsförmedlingen (även om du idag har jobb kan du skriva in dig på AF som "ombytessökande" och borde i så fall få rätt till viss hjälp från AF, t.ex träffa en arbetsvägledare för att diskutera kring dina möjligheter på arbetsmarknaden).
    Jag vill också påminna dig om att de flesta yrken är i Sverige icke-reglerade, alltså är det arbetsgivare som bestämmer med vilken utbildning de anställer; krävs det inte ngn legitimation eller körkort, då kan man arbetsgivare anställa "vem de vill". Det finns t.ex många olika projekt både korta (på t.ex ett år) och längre (t.ex på tre år som sedan också kan övergå till ordinarie/permanent verksamhet) som t.ex riktas sig mot att hjälpa hemmasittare eller integrationsprojekt och man med lärarutbildningen och erfarenhet av att ha arbetat som lärare kan få jobb i ett sådant projekt, även som Projektledare.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp! Du får gärna återkomma och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare