Limpan

    Hej! Jag har flertalet diagnoser som ställt till livet för mig vad gäller både arbete och studier. En av dessa är Bipolär typ 2 som jag nyligen blivit diagnostiserad med. Jag har tidigare arbetat inom vård, djurskötsel på gård/stall, lagerarbete, industri och i butik och har aldrig fungerat längre stunder på dessa jobb. Jag klarar ingen stress, jag har depressiva perioder där jag inte kommer upp ur sängen, jag har svårt med press och prestationskrav under delar av mina skov och behöver väldigt mycket vila för att klara livet runtomkring. Jag studerar just nu ett helt teoretiskt program som handlar om språk på universitet och känner att detta är helt fel för mig. Jag känner noll motivation inför detta och har börjat se mig om efter andra utbildningar som gärna involverar mer praktiska moment. Men då kommer jag till frågan: Vad kan jag utbilda mig till där jag kan få ett hållbart jobb med hyfsad lön och som tar hänsyn till mina diagnoser, främst bipolariteten? De styrkor jag anser mig ha är: - Kreativitet - jag är en idéspruta som gärna försöker hitta nya och innovativa lösningar på saker och ting (dock utan kunskap att förverkliga dessa, men idéerna finns där). - Öga för detaljer. - Bra på att se mönster. - Finkänsliga sinnen såsom smak, lukt, känsel, synintryck (färg och form/symmetri) osv. - Inkännande/lyhörd. - Gillar att skapa saker (tillhör väl det kreativa) - Bra på att korrekturläsa. - Älskar film och musik. Svagheter: - Tål inte stress och press (press i mina depressiva skov) - Har med mig PTSD i bagaget som gör att jag inte trivs i stora folksamlingar. - Kan ha svårt att påbörja och främst avsluta saker beroende på humör. - ADD som medför - koncentrationssvårigheter, dålig tidsuppfattning, rastlöshet och att jag blir lätt överväldigad av för mycket att göra samtidigt. - Jag behöver mycket vila, rutiner och tydlig struktur. - Jag behöver någon som kan visa mig praktiskt hur jag ska göra saker. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att du på Arbetsförmedlingen ber om att göra Arbetspsykologisk utredning för dig. En psykolog som är anställd inom arbetsförmedlingen eller som AF hänvisar dig till kommer i så fall "gå igenom" dina diagnoser och ha samtal med dig (flera samtal, troligtvis minst 6 stycken samtal, en gång i veckan) och troligtvis genomföra också några tester, innan hen kan rekommendera vilka yrken (arbetsuppgifter) som passar dig. Och utifrån de yrken som du får rekommendation om kan du på www.framtid.se se vilken utbildning som för varje yrke krävs eller rekommenderas.

    Studie- och yrkesvägledare