Daniel

    Hej, jag tog studenten förra året och funderar på vilket yrke jag vill utbilda mig till. Jag är intresserad av historia, (i synnerhet militärhistoria), politik och samhällsvetenskap. Jag har läst och läst i många timmar om olika yrken utan att kunna bestämma mig och här nedan kommer en liten profil som kan hjälpa: Jobbet ska ha de flesta av dessa egenskaper: Varierande, innehålla analys/övriga intellektuella aktiviteter, kreativt (skapande), rådgivning och kontakt med människor IRL. Av olika anledningar har jag uteslutit dessa yrken: Polis, brandman, handläggare, lärare, forskare, jurist, journalist, Lead Game Designer (hade varit mitt drömjobb att göra historiska spel men hade ej kunnat försörja mig). Några förslag? Hade varit väldigt tacksam då inget verkar passa mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    de första yrke jag tänker på är bibliotekarie och arkivarie. Och även socionom, studie- och yrkesvägledare, informatörkommunikatör och samhällsvägledare.
    Du får också fundera på författare eller att utbilda dig inom det militära, FM (försvarsmakten), t.ex kan man jobba som yrkesinformatör hos FM - om du vill kan du alltså kika på de yrken som jag nämner här i mitt svar.

    Kika annars på följande utbildningar:
    statsvetenskap-inriktning-krishantering-och-sakerhet---kandidatprogram
    och
    militarhistoria---kandidatprogram.

    Ännu ett tips är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - för ett personligt (även om det just nu kanske blir via Skype eller telefon) samtal om ditt yrkesval.

    Vänliga hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare