Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej K,

    Exempel på arbetsplatser som kanske intresserar dig som väljer Vård- och omsorgsprogrammet: sjukhus, vårdcentral eller inom hemsjukvård, på ett särskilt boende eller gruppbostad, inom daglig verksamhet eller hemtjänst som undersköterska, elevassistent eller som personlig assistent. Det finns möjlighet att vidareutbilda sig till t.ex. tandsköterska eller läkarsekreterare/vårdadministratör/ medicinsk sekreterare på en Yrkeshögskola.

    efter vård- och omsorgsprogrammet kan man

    - få jobb direkt;

    - kan söka till yrkeshögskola

    och kan söka till högskola. Om vilka valbara kurser vi rekommenderar att läsa på VO för att bli behörig till flera olika högskoleutbildningar var god läs på den här sidan>>.

    Därför är det en mycket bra och bred utbildning.

    Många säger att Naturvetenskapsprogrammet är den "bredaste" utbildningen, inriktning Naturvetenskap, där man läser matte 5 och fysik, kemi och biologi 2 - och Ja, man blir Behörig till många olika högskoleutbildningar om man får godkända betyg men sedan gäller det att komma in också och här krävs det ofta mycket höga betyg, inte ens alla A-betyg i alla kurser kan garantera en plats på t.ex läkarprogrammet eller på arkitektutbildningen eller på veterinärprogrammet. Att bara bli behörig ger inte någon plats på högre utbildning. Och kan man inte uppnå mycket höga betyg, kan man hamna i en "återvändsgränd"... I så fall är det bättre att skaffa sig ett yrke. Bygga på med kurser på komvux kan man göra efter gymnasiet.

    Liselotte