Josefin
    Vilken av matematik 2a,b och c motsvarar Matematik B? Jag läste Matematik A på gymnasiet (naturbruksprogrammet) 2007/2008. Universitetutbildningen jag vill söka kräver;

    Grundläggande behörighet samt antingen
    - områdesbehörighet A5 (Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
    - områdesbehörighet 5 (Matematik B och Samhällskunskap A).

    Studievägledaren i min hemkommun sa att jag skulle läsa matematik 2b medans en studievägledare på universitetet inte kunde svara på vilken utav dom jag skulle läsa bara att jag var tvungen att läsa någon utav dom och att jag skulle kontakta min studievägledare på komvux.
    Mvh Josefin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    du kan läsa matte 2a eller 2b eller 2c. Det står också i den info som du återuppger i din fråga att i områdesbehörighet A5 ingår Matematik 2a eller 2b eller 2c - då är det valfritt att läsa vilket av de kurserna som helst.

    Matematik 2a är en lättarekurs;

    2b är medelsvårt

    2c är svår/avancerad kurs.

    Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a, än i matematik 2b. Det är svårast att få högre betyg i matematik 2c.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Okej! Man blir lite förvirrad med dom nya benämningarna och de va länge sen man gick ur gymnasiet! :) så dom utbildningarna som kräver matte 2 som särskild behörighet så är det antingen a, b eller c?
    • Anna : Ja, Den "gamla" kursen Matematik B kan man inte längre läsa. Nu måste man läsa eller göra prövning i Matematik 2a eller 2b eller 2c, om man förut behövde ha godkänt betyg i Matematik B.