Jonathan0900

    Hej, Jag har sökt lite YH-utbildningar och skulle vilja ha klarhet i vilken betydelse prioritetsordningen har. Om ett program ligger längre ned i listan, är det då större risk att jag får en reservplats på den utbildningen jämfört med om jag hade prioriterat den först? Om jag tackar JA till en utbildning, är det så då att alla mina platser till andra utbildningar stryks som är placerade under den jag tackade ja till i listan? Eller finns alla mina ansökningar kvar, så länge som jag inte har tackat nej till dem? Mvh Jonathan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt de uppgifter jag har så söker man inom yrkeshögskola direkt till den utbildningsanordnare (Yrkeshögskola) där utbildningen kommer att ges (även om ansökan administreras via någon sort "central antagning" där du även kan lägga in flera ansökningar hos samma eller hos olika utbildningsanordnare inom yrkeshögskola). Enligt de svar vi tidigare fått från de som administrerar antagningssystemet yh-antagning.se kan personal på varje enskild yrkeshögskola se endast de ansökningar som du gjort just till deras utbildningar. Ansökningar du gjort till andra yrkeshögskolor kan ses av personal som jobbar just på den aktuella yrkeshögskola. På så sätt vet inte andra yrkeshögskolor att du sökt även till "andra yrkeshögskolor"... :) och du kan bli antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Inga ansökningar till andra yrkeshögskolor (andra anordnare) bör försvinna bara för att du blev antagen på någon yrkeshögskoleutbildning men inom samma yrkeshögskola kan det bli så att när du är antagen till någon av utbildningarna så kan du inte bli antagen till fler - hos samma yrkeshögskola men du kan bli antagen hos andra yrkeshögskolor, detta i alla fall enligt vad vi tidigare har fått som svar från de som jobbar med just de frågorna på yh-antagning.se Men vi på FRåGA SYV tar inte emot och administrerar inte några ansökningar och vi fattar inte heller några beslut om antagning. Så, det jag svarar dig nu fick jag genom att kontakta de som jobbar med de frågorna. Jag tycker man borde kunna lita på den informationen som jag ger dig nu i detta svar. Men du kan också själv fråga både yh-antagning.se och antagningsansvariga på de yrkeshögskoleutbildningar som du sökt till. För att kontakta yh-antagning.se skriv till [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare