Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alina!
    Sjuksköterskeprogrammet ges på många olika orter - se gärna listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sjuksk - vilken ort vill du läsa på?
    Allmänt gäller: antagningsgränsen bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen och blir kända i efterhand.
    Det viktigaste är att vara Behörig. Sökande prövas i alla de urvalsgrupper där man kan prövas och kan bl.a komma in i HP-urvalet (på resultatet av högskoleprovet).

    Höja sitt meritvärde kan man genom att höja betygen i de kurser som ingår i examensbevis. Om du inte har max meritpoäng, kan du söka läsa - på komvux - kurser som kommer ge dig meritpoäng (Eng 7, Mod.språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik). Sjuksköterskeprogrammet kräver matte 2, därför ger godkänt betyg i matte 3 och högre kurser än matte 3 - meritpoäng.
    Ett råd: boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.