Freja

    Hej! Jag vet verkligen inte vilken linje jag vill gå Tänkte först handel men vet inte om de är något för mig Sen tänkte jag vad jag ville bli och tänkte då mäklare, men vad ska jag gå då Absolut natur men gillar typ kemi och matte har jag så svårt för och ekonomi och egenföretagande är inget som intresserar mig. För det ska tydligen vara dom som är bäst för att komma in på ”mäklarlinjen” på högskolan sen Jag vet inte vad ja ska göra och har sån stress för mitt gymnasieval Kan nån snälla hjälpa mig hur jag ska tänka ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Freja,
    du har ännu mycket gott om tid för att bestämma hur dina alternativ i gymnasieansökan ska se ut; du kan ändra din ansökan t o m sista dagen i Omvalsperioden som ligger ganska sent under våren. De exakta datumen för val- och omvalsperioden beror på vilken del av Sverige du bor i.
    Det är inte nödvändigt att läsa på ett "visst gymnasieprogram" för att senare kunna söka till utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare. För det första, så går det att komplettera efter gymnasiet. För det andra, så kan man läsa alla de kurser som krävs inför fastighetsmäklarutbildningen på många olika gymnasieprogram. En mattekurs som krävs är matematik 3. Om du - som du skriver - inte "gillar matte" så kanske yrket fastighetsmäklare är fel yrke för dig?
    Det finns cirka 8.ooo olika yrken. Över 2.ooo av dem finns beskrivna på www.framtid.se - kika gärna på många olika yrken.

    Tips! gå på många öppna hus, prova-på dagar, skuggning och gymnasiemässor. Förhoppningsvis "fastnar" du för någon specifik utbildning. Om du vill läsa så lite matte som möjligt, så är det Yrkesprogrammen du får titta på och även ES, där endast en kurs (matematik 1b) är obligatorisk. Estetiska programmet har flera inriktningar.
    Du får gärna kika på ES/media - du kommer inte behöva läsa mer matte än endast en kurs, matte 1b.
    Några exempel på skolor som erbjuder  ES/media:
    film-musikgymnasiet
    lbs-kreativa-gymnasiet-linkoping

    Du nämner "handelsprogrammet", menar du FS?Det är ett av de yrkesprogrammen där endast matematik 1a är en obligatorisk kurs. Försäljnings- och serviceprogrammet (FS) passar dig som är intresserad av handel, försäljning, marknadsföring eller varuhantering eller intressera av hur man startar eget företag. Du läser bland annat entreprenörskap, försäljning och kundservice, handel, information och kommunikation.  Kika gärna på de möjliga yrkesutgångar efter försäljnings- och serviceprogrammet:

    • butikssäljare
    • företagssäljare
     e-handel
    • kundtjänstmedarbetare
    • lagerarbetare/lageroperatör
    • marknadsassistent
    • marknadskommunikatör