mansoora
    Hej!
    Jag går i natur och som det ser ut just nu jag har en ovanligt talang I geometri som jag har upptäckt dessa dagar! Även väldigt svåra geometri uppgifter är mer än lätt för mig!
    Därför vill jag följa mitt intresse och går på ett utbildning som används mest geometri i men jag behöver veta vilket jobb det är kan ni hjälpa mig med det?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mansoora!

    Så roligt att du har talang i geometri. Jag råder dig läsa så mycket matematik du kan på gymnasiet. Efter matematik 4 kan man läsa matematik SpeciaIisering och där kanske du kan väIja speciaIisering Geometri.

    Prata med din Iärare i matematik, fråga vad hen rekommenderar att du gör för att använda din taIang för geometri.

    För att Iäsa matematik på högskoIenivå behöver du godkänt betyg i matematik 4 från gymnasiet. Om du inte kan Iäsa t o m matte 4 på gymnasiet, kan du kompIettera med den kursen på komvux efter gymnasiet.

    Yrken där man använder mycket matte och däribIand geometri är:

    Matematiker>>
    MeteoroIog>>
    Arkitekt>>
    Ämneslärare>> (på grund- och gymnasieskoIan) i matematik
    Högskolelärare i matematik>>

    Titta också på yrken: Statistiker>> och Aktuarie>>

    Om du hittar några fIer yrken där man använder mycket matte - var god hör av dig tiII oss.

    Ha det bäst!

    DanieI SYV