Umi
    Hej! Jag läser IB programmet i Uppsala, och ska nu i ettan välja ämnen till tvåan och trean. Jag har en generell aning om vilka ämnen jag vill välja, men funderar lite kring engelskan. På de flesta universitet jag har kollat på i Skottland vill de att en ska ha läst Engelska HL, men de specificerar inte vilken nivå. Jag tvekar lite mellan Engelska A lang-lit, och engelska B, och funderar på om jag kan plugga i Skottland endast med betyg i engelska B. Det är lite det faktumet som avgör vilket jag ska välja, så jag vill verkligen inte välja fel.
    • :

      Hej! Ingen SYV men jag studerade på IB och tog studenten 2018. Nämner universitetet inte vilken av Engelskan du behöver så går både A/B bra, men KOLLA närmre på programmen och om det står där om det är A/B som behövs. Det enda som egentligen skiljer de åt är vilket intresse man har - mina klasskamrater som numera pluggar engelsk litteratur i Skottland tog Engelska A, dock så pluggade jag Engelska B eftersom jag ska studera till dataingenjör.

      Kort sagt så ska det vara ditt intresse som avgör valet, tänk också på att Engelska B är hyfsat enklare än A så det blir mer tid att spendera på andra ämnen inför exams, men om det är litteratur/historia m.m som du är intresserad av så ska du ta A för att det förbereder dig bättre inför universitetsprogram i det området.

      Det du ska tänka på är att Skottland samt England brukar ha minimum poäng i Engelska samt i andra ämnen beroende på program - det vill säga oavsett om det är A eller B du pluggar brukar det finnas krav att du ska ha minst till exempel 5-7. Får du till exempel en 4 på exams i Engelska A/B så blir du nekad direkt då du inte uppfyller kraven. Jag tycker att du ska kolla noggrant på vilka program det är du vill plugga i Skottland och se deras krav för IB-studenter. Till exempel, för Napier så krävs det minst 26-30 poäng och för Edinburgh så krävs det minst en 5 i Engelska SL (läser du HL innebär det samma sak) samt ett minimum betyg utöver hela kursen (alltså x poäng av 45) och tre minimum betyg i tre HL ämnen. Du får kolla lite närmare på det för alla universitet eftersom jag inte vet vilket program det är du vill studera. Men det skall stå, och står det inte eller om du kräver mer information bör du kontakta skolan eller din SYV.

    • Anna : Tack så mycket Nicole för din kommentar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Umi,
    vad Universitet i Skottland kommer kräva eller önska att man har läst för kurser i engelska - om några år, när du ska söka, kan ändras. På den tiden kanske även ett nytt universitet hinner att öppna och någon eller några av de nuvarande universitet hinner försvinna...
    Du kan annars kontakta de Universiteten som du siktar på och fråga där.
    Jag tycker du ska försöka lära dig så mycket engelska du kan - för att i fall du kommer ha Kunskaper, går att genom prov/tester påvisa att man har kunskaperna!
    Samråd annars med SYV på din egen skola. Men läs annars så mycket engelska du kan - både i tal och skrift; och lär dig så mycket du kan om Skottland också (bra att ha kännedom om det område som man vill bo och studera i).
    Vänliga hälsningar

    SYV