Elaf

    Hej; jag går naturvetenskap inriktning natur, och är i det andra året och kommer att välja en individuell val i februari, där vi kan bland annat välja mellan ma5c eller eng7. Och jag har i tanke någon form av ingenjör utbildning, först och främst arkitekt utbildning, men därmed civilingenjör, IT-ingenjör eller inredningsarkitekt. Så det är olika form utbildningar jag tänker på, men jag antar att de kräver samma ämne ungefär. Så det jag undrar om vad kan vara anpassande för mig att välja i 3an, så att jag kan nå min framtida utbildning. Och som kan ge mest merit till dessa utbildningar och som är det rätta. Tack på förhand och hoppas jag får en tydlig svar på min fråga

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Båda de kurserna som du nämner i din fråga, Matematik 5 och Engelska 7, är bra att läsa. Goda kunskaper i engelska behöver man ha nästan oavsett vilken utbildning man går eller vilket yrke man jobbar inom.
    Vad gäller matematik, så kräver de utbildningar som du (vad jag förstår av din fråga) siktar på efter gymnasiet ganska hög mattebehörighet, och det är därför bra att kunna även ännu mer matematik. Så, det blir svårt att välja vilken av de kurserna som skulle ge dig fler fördelar. Det skulle vara bra om du kunde läsa båda de kurserna! Du kan i programplanen för NA se att både de kurserna kan även läsas som programfördjupning. Se om du kan läsa en av de kurserna som programfördjupande och en annan - inom individuellt val.
    Om du inte kan läsa båda kurserna, då måste du fundera på om du vill lära dig mer inom engelska eller inom matematik. Båda kurserna, Engelska 7 och Matematik 5 ger 1.0 meritpoäng (vilket kanske gör det ännu svårare att välja mellan de kurserna). Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare