Sara
    Hej! Jag gick ut gymnasiet förra året och har inte riktigt vetat vad jag vill göra i framtiden. Sen juni förra året har jag jobbat på ett äldreboende och har då kommit på att jobba inom vården är ju faktiskt kul!
    Nu funderar jag på om jag ska plugga till undersköterska men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då jag har mycket frågor och funderingar!

    Jag tycket det verkar intressant att jobba som undersköterska på en förlossnings- eller bb-avdelning. Men undrar lite vad det egentligen är för arbetsuppgifter på de olika avdelningarna?
    Jag undrar också vilken inriktning man ska välja om jag vill jobba på nån av de avdelningarna?

    Sen vill jag helst plugga på distans men har inte riktigt förstått hur man gör med ansökan? Söker man till en speciell skola? Komvux? Hur funkar det egentligen?

    Mycket tacksam för alla svar jag kan få då jag just nu känner mig väldigt förvirrad och vilsen!

    Med vänliga hälsningar
    Sara

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    jag ser att du är 19 år. Varför det är viktigt med din ålder - för att jag är osäker på om du kan redan nu söka till Komvux.
    Enligt reglerna så är det från 1 juli det kalenderår som man fyller 20, som man kan läsa på komvux.
    Men i fall man har en treårig gymnasial utbildning brukar komvux i de flesta kommuner ta in.
    Du är precis på gränsen - 19-20 år så jag vet ej i fall du redan nu kan söka till komvux. Det som spelar roll är vilket KALENDERÅR du är född + om du har fullständig gymnasieutbildning i bagaget eller ej.

    Hur som helst så är det bra för dig att boka tid hos SYV på komvux. Då kan ni reda ut det med din ålder och tidigare studier på gymnasiet. Jag antar att du inte gick Vård/omsorgsprogrammet på gymnasiet.
    Utbildning till Undersköterska på komvux kan vara på mellan 1 och 2 år (ca 3 terminer, alltså). Om det finns inriktningar i just din kommun, så brukar det finnas följande: sjukvård, psykiska funktionshinder, fysiska funktionshinder och äldreomsorg/hemtjänst. Minst hälften av kurserna på alla inriktningar är exakt samma. Det är inriktning "sjukvård" som du vill läsa. Om det inte finns på komvux i din kommun, läs den inriktning som finns. Man kan få jobb som undersköterska på sjukhuset även om man läst en annan inriktning. Det är arbetsgivaren som bestämmer vilken utbildning som är ok.
    Du kan inte söka utbildningar på komvux i en annan kommun, det är enbart i den kommunen där du är folkbokförd som du kan bli antagen eller om din kommun köper utbildningsplats till dig i en annan kommun, vilket händer sällan.
    Om utbildning till undersköterska finns på distans i din kommun, vet inte jag. Du får se på kommunens hemsida och ännu bättre om du bokar dit hos SYV på komvux, då kan du ta upp alla dina frågor och få hjälp - ni kan kanske direkt göra ansökan till nästa kursstart.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig, önskar dig lycka till!
    Mikael SYV
    • : Hej igen!
    • : Hoppsan! Hej igen! Jag har nu pratat med en syv på komvux i min kommun. Men eftersom jag har en avslutad gymnasieutbildning (samhäll-media) så fanns det ingen möjlighet för mig. Hon föreslog att jag skulle utbilda mig till sjuksköterska eller behandlingspedagog, men det är ju inte det jag vill? Hur går jag nu tillväga? Som svar på din fråga så fyller jag 20 i år (född 95), nu i februari. Tack på förhand! /Sara
    • Milla : Jag skriver svar på din kommentar nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara, du har rätt att söka till komvux. Det är sant att du blir lägre prioriterad och risken finns att du inte får plats på komvux. Där är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som har företräde men komvux i din kommun kan inte vägra ta emot din ansökan. Jag tycker du bör söka. De kan inte förbjuda det.
    Andra möjligheter är att gå fråga på Arbetsförmedlingen efter Arbetsmarknadsutbildning. Du är inte utbildad undersköterska och riskerar därför bli arbetslös när som... du har väl inte fast anställning, antar jag?
    Om du har fast anställning, då kan din arbetsgivare hjälpa dig att bli behörig undersköterska. De måste ju höja kompetens på sina anställda.
    En framkomlig väg skulle vara att läsa enstaka kurser på distans.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf
    Skriv ut programplan från länken ovan. Bocka av alla de kurser där du har godkända betyg.
    Se vad som är kvar och försök hitta möjlighet att läsa de kurserna. Du kan t.ex. bedriva självstudier & göra prövningar på Prövningsenheten i din kommun. En prövning i vissa kommuner kostar ca 500 per kurs. I vissa kommuner är det gratis men bara för egna invånare. Se på din kommuns hemsida eller fråga i kommunväxel om ni har någon Prövningsenhet eller om det är komvux som sköter prövningar.
    Att läsa på distans kanske är det bästa sättet för dig - då kan du fortsätta jobba och läsa på deltid.
    Sök till komvux. Sök både kurspaket "Undersköterska" och enstaka kurser (på distans om det finns i utbudet).
    Fråga din arbetsgivare vad den kan göra för att hjälpa dig.

    En annan möjlighet är att se på www.yhguiden.se

    och kanske finns det någon utbildning som passar dig där - se t.ex. på
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker4
    http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/tandskoterska-distans
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog4
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/stoedpedagog-inom-habilitering

    Även om du inte är behörig till någon Yrkeshögskoleutbildning som verkar vara intressant för dig, sök! Upp till 20% får tas in på yrkeshögskolan, som inte uppfyller alla behörighetskrav.
    Får du plats på utbildningen, kan du alltid tacka nEJ till den. Det är ofarligt att söka, alltså.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp! *L* :-)
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare