Hej Elvira!

    Om man inte har läst spanska förut, börjar man med Spanska 1 (nybörjarkurs). Om man har läst spanska i grundskolan, beror det på hur länge man läst spanska (hur långt man har kommit i det språket, så att säga). Vanligtvis läser man Moderna språk på grundskolan från åk6 och om man får betyg i det språket från vårterminen i åk9, börjar man på gymnasiet med steg 3, dvs i vårt exempel med Spanska 3.

    Det finns 7 "steg" (eller 7 "delar" eller 7 kurser) i Moderna språk (så har vi i Sverige delat upp kunskaper i "moderna spåk"):

    nybörjar kurs = steg 1, och om det gäller Spanska, då kallar man det "Spanska 1".

    Sedan kan man ju också ha spanska som Modersmål. I Modersmål finns det tre gymnasiala kurser Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Man kan alltså läsa spanska på två olika sätt: Moderna språk (spanska) eller Modersmål (spanska).

    Läs också gärna på den här sidan>>

    Bästa hälsningar

    ANNA