Daniel
    Hej!
    Jag heter Daniel och går i klass 7. Jag vill bli lärare i (geografi, historia, religion, tyska, engelska eller matte). jag undrar vilken linije jag borde gå om jag kan välja mellan: Natur, Samhälle, ekonomi eller teknik.
    • Ludmila : Det är för tidigt att bestämma sig när man går i årskurs7, det kan t om bli någon ändring i gymnasiala utbildningar - exempelvis planeras det en ny inriktning på Ekonomiprogrammet (mot handel).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    precis som Ludmila skriver i sin kommentar, så är det för tidigt att bestämma sig angående gymnasieprogram, när man går i årskurs 7.
    Det är bra om du läser på om olika gymnasieprogram; det kan du göra på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram och om du går på >> Öppna hus, gymnasiemässor och andra gymnasievalskativiteter redan när du går i årskurs 8 nästa år.
    För övrigt, så är det många ändringar som kan inträffa innan det blir dags för dig att bestämma dig angående gymnasieskola och program/inriktning.
    Det är i princip om 2 år som du ska göra det definitiva valet: detta för att Omvalsperioden ligger sent på våren, oftast till 15 maj (och i Göteborgsregionen även till slutet på maj) och man kan ändra sig helt angående gymnasieval under omvalsperioden.
    ***
    På två år kan det hända mycket; dina intressen kan förändras.
    Mina råd till dig blir därför att du försöker lära dig så mycket som möjligt i alla ämnen på grundskolan; att du gör ditt bästa!
    Läs också på om olika gymnasiala program och om olika yrken. På www.framtid.se finns över 2.000 yrken beskrivna!
    Lycka till med dina studier och återkom gärna senare - om du får fler frågor om yrken, studier mm.
    Vänligen
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    du skriver om att du vill bli lärare i (geografi, historia, religion, tyska, engelska eller matte). Och det är rätt stor skillnad på vilka behörighetskraven - t.ex vill man utbilda sig till lärare i Matematik, måste man skaffa sig godkänt betyg i Matematik4 (och den kursen läses om obligatorisk endast på inriktningen Naturvetenskap på NA, naturvetenskapsprogrammet och på inriktningen Teknikvetenskap på Teknikvetenskapsprogrammet). På andra gymnasiala utbildningar kan man, om man har tur, få läsa den, som valbar kurs - men det kan inte garanteras att man får.
    Ska man bli lärare i Tyska, måste man ha godkänt betyg i tyska 3.
    Moderna språk 3 läser man som första gymnasiekurs om man läste samma språk som Språkval på grundskolan, och fortsätter med samma språk in på gymnasiet. Men om t.ex börjar med tyska på gymnasiet "från noll", då läser man tyska1 först; och kanske kan läsa tyska2 och 3 sedan - under år2 och 3 på gymnasiet.
    Om du läser på NA, naturvet.programmet och inte reglerna ändras - så ingår det (i alla fall som det är nu) en kurs moderna språk som Obligatorisk. Så, om du på grundskolan läser tyska som språkval  - fortsätt med samma språk på gymnasiet, då läser du Tyska 3 (ofta under år1 på gymnasiet) och kan kanske sedan även läsa Tyska4 och kanske t om tyska 5, vilket är ju jättebra, både för Meritpoängens skull och för kunskaperna (man måste ju bli bra på tyska om man ska bli tysklärare ju)! :)