Simona
    En tjej som inte har så bra betyg men som är villig att göra allt för att höja dem vill bara ha någon lärare som säger åt mig vad jag ska göra för att höja dem?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej,
    för att bli advokat måste man läsa juridik på högskolenivå. Se på http://www.hogskoleguiden.se/juridik___8__.html vilka utbildningar som finns i Sverige idag.

    Läs information om Juristprogrammet på http://www.hogskoleguiden.se/Juristprogrammet_34429.htm
    Behörighet till Juristutbildningen är Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b, dvs man blir behörig att söka Juristprogrammet om man tar ut Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program, eftersom de kurser som man behöver för behörighet läses på samtliga "teoretiska" program.
    Du kan läsa om varje program på http://www.gymnasieguiden.se/program där på sidan finns det även Programplan för varje program /se exempel på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf/.

    Det är, dock, viktigt att veta att det är stor konkurrens om platser på på högskoleutbildningar med juridisk inriktning.
    Man kan konkurrera med sina gymnasiebetyg.
    Ett annat sätt att konkurrera om en utbildningsplats på högskolan är genom att göra Högskoleprovet, dvs man skaffar sig BEHÖRIGHET på gymnasiet men KONKURRERAR med resultat av HÖGSKOLEPROVET. Man kan träna på gamla Högskoleprov och det finns även kurser, som förbereder till högskoleprovet /t.ex. i KomVux regí eller hos privata utbildningsanordnare/.

    Du skriver om att du vill få högre betyg. Det är mycket bra att du är motiverad & är beredd att jobba för att höja dina betyg. Mitt råd är att prata med dina lärare, fråga dem vad de anser att du kan göra för att höga betyg i varje ämne.
    Det som brukar hjälpa att få högre betyg är: god närvaro på lektionerna, att komma i tid & vara uppmärksam; börja göra läxorna och hemuppgifter i god tid; påtala eventuella problem till lärarna direkt när de uppstår & be om handledning; be sina föräldrar eller andra närstående om stöd i sitt skolarbete (förhör hemma innan provet, skapa passande miljö hemma - "läxhörna" där man i lugn och ro kan göra läxorna). Tänk även på att det är jättebra att repetera hemma det som klassen gick igenom på dagens lektioner /även om du inte får någon direkt "läxa"/ för att frågorna måste du ändå kunna till provet och det är oftast mycket större chans att man uppnår bättre studieresultat om man kontinuerligt /d v s då och då, i mindre portioner/ repeterar för sig själv, gör om samma uppgifter ett par ggr, gör extra uppgifter som finns i läroboken och jämför med facit /om Facit finns/.
    Om en elev är fligit, är lärarna oftast mycket tillmötesgående och villiga att ge extra handledning.
    Du kan alltid be om ett avstämningssamtal med läraren i det ämnet där du känner dit osäker ang. dina blivande betyg.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att planera dina fortsatta studier på ett sätt som leder dig vidare på väg mot ditt drömyrke!
    Vänligen & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV