Ellie
    Hej!
    Jag är en 13-årig tjej som alltid haft som dröm att bli domare. Nu är det ju några år kvar men jag undrar fortfarande, vilken linje på gymnasiet ska jag börja på?

    1 Svar

    Lotta SYV
    Hej

    Vilken sorts domare tänker du? En fotbollsdomare eller en domare i domstol?

    En domare inom idrotten ska ju kunna sin idrott mycket väl och kanske rent av ha lite ledarskapsträning bakom sig medan en domarare i domstol behöver en högskoleutbildning inom juridik och då krävs att man väljer ett högskoleförberedande program på gymnasiet så att du får med dig rätt behörighet att som till högskolan t ex kurser som historia och samhällskunskap samt engelska 6.

    Kolla gärna länken: www.saco.se/valjayrke.

    Ta gärna kontakt med din studie- och yrkesvägledare på skolan för att prata om dina planer.

    Lycka till!//Lotta