no
    Jag vill bli författare men jag vet inte vilken linje jag borde gå.
    Jag vill också veta hur många poäng man måste få för att komma in på den linjen och vilka ämnen som man måste vara godkänd i.

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej! Det finns egentligen inget gymnasieprogram som vänder sig till den som vill bli författare. Men det kan vara en fördel om man tycker om att skriva och använda det svenska språket. Då kan till exempel ett högskoleförberedande program vara bra att läsa. Sedan finns det olika vägar man kan gå efter gymnasiet såsom olika skrivarlinjer på folkhögskola mm. Jag tycker att du ska prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan om dina tankar så kan han/hon hjälpa dig. Vad det gäller poäng och behörighetsregler så kan du även där få hjälp av din SYV. Lycka till med dina framtidsplaner! Helena