Hej!
    för behörighet till sjuksköterskeprogrammet på de svenska högskolor/universitet behöver man godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c. Det går alltså bra att skaffa sig betyget (godkänt eller högre, helst högre, helst så högt som möjligt - sikta på A) i Matematik 2a.
    Du kan efter matte 1b läsa vilken av kurserna som helst på nivå2, alltså matte 2a eller 2b eller 2c. Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret. Betyget i matte 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, pga den kursen krävs för särskild behörighet. Det är därför fördelaktigt för dig att ha så högt betyg som möjligt och det är lättare att få högre betyg i matte 2a, än i 2b eller 2c.
    Mitt förslag är därför att du läser matte 2a och försöker få så högt betyg som möjligt.
    Lycka till!
    ANNA