Melanie
    Hej! jag har inte fullständiga beyg från gymnasiet där jag gick samhälle/beteende. Tänkte ta examen genom komvux o gå ett yrkesprogram där på ett år tex handel eller vård. Vid sidan ska jag även plugga upp svenska 3 och matte för att sedan anöska till högskolan. Min fråga är då, det står ofta på behörighetskraven att man ska ha matte a, b eller c tillexempel, räcker det då att jag pluggar 1b eller 2b eller endast plugga 2b? för att vara behörig eller måste jag ha godkänt i båda för att först och främst få en examen men sedan för att bli behörig till utbildningarna? Min plan från början var att plugga matte1a men sedan när jag ville in på högskola såg jag att många utbildningar kräver matematik B och blev lite förvirrad. Om jag pluggar 2b bör jag väl automatisk ha behörighet för 1b? Eller?
    Tacksam för svar! Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melanie,
    för yrkesexamen kan du ha godkänt betyg i matte 1a eller 1b eller 1c, vilket som. Godkänt betyg i matematik1  måste finnas med i examensbeviset, annars uppfyller man inte kraven och kan ej få ut examensbevis. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a, så mitt råd är att du tar in betyget i matte 1a in i ditt exam.bevis från ett yrkesprogram på komvux.
    *****
    Sedan om du vill in på en högskoleutbildning som kräver Matematik B (eller matematik 2) - så måste du ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Det år lättare att få godkänt betyg i matematik 2a, och du kan ha matte 2a in i ditt exam.bevis från ett yrkesprogram. Med godkänt betyg i matte 2a är du behörig till de högskoleutb. som kräver matte 2 (gammal kurs matematik B som inte längre går att få betyg i - och motsvarande kurser är matte 2a eller 2b eller 2c, vilken som av de tre kurserna).