Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om din fråga gäller EE, el- och energiprogrammet på gymnasiet så är det endast Matematik 1a som är en obligatorisk kurs. Att läsa mer matte än endast matte 1a på EE kan inte garanteras på förhand men många gymnasieskolor erbjuder möjlighet att välja läsa matematik 2a; ibland kan även kursen matematik 3b erbjudas på EE (som valbar kurs i årskurs 3 i så fall), och detta gäller för alla inriktningar på det programmet. Du får gärna kika på den generella programplanen för EE>>
    I vilken årskrus läser man matematik 1a? Jo, gymnasieskola får förlägga den kursen under vilken årskurs skolan vill, men oftast läser eleverna matte 1a på alla yrkesprogram under årskurs 1 (detta för att ge eleverna möjlighet välja läsa matte 2a i årskurs 2 och 3b-i "trean") men om skolan kan ej erbjuda matte i årskrus 1 t.ex på grund av lärarbrist, så är det inte förbjudet att förlägga den kursen i årskurs 2 eller t o m i årskurs 3.

    Studie- och yrkesvägledare