Tobbe33

    Hej! Jag vill börja plugga elkrafts ingenjör, eller en liknande utbildning, nästa år. Jag vet att utbildningen är på två år, dvs ett basår. På basåret läser man Matematik 3C. Jag saknar matematik 2, vilket krävs för att blir behörigt, så jag har skrivit in mig på NTI skolan för att läsa matematik 2A, då jag har tänkt att fortsätta jobba medans jag läser. Jag undra om det är lönt att läsa matematik 2A bara för att blir behörigt, eller om det är bättre att läsa 2C istället, för att får en förberedelse på 3C, och istället dra ner lite på arbetstiden. Utan 2C är det väldigt svårt att förstå 3C har jag hört. Jag har tänkt läsa kursen i 50% takt. Tack i förhand!?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    formellt sett, så är man behörig att läsa Matematik 3c om man har godkänt betyg i matematik 2a (eller 2b eller 2c). Kurserna matematik 2a, 2b och 2c är ganska lika - och kan ses t o m som "samma kurs". c-spåret i matte är dock lite mer inriktat på teknik-naturvetenskap än de andra mattespåren. Du kan bli lite bättre förberedd inför matte 3c om du på nivå 2 läser matte 2c men du kan också klara matte 3c bra även om du läser matte 2a. Oavsett, försök skaffa dig så bra matte-kunskaper som möjligt. Du kan ta hjälp av www.matteboken.se
    Du kan också ställa frågor i matteforumet på pluggakuten.se/amne/matematik

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tobbe33 : Hej! Tack för ditt svar. Det där med att Matematik 2C är mer inriktad mot teknik/naturvetenskap har jag läst oftast. Men vad betyder det? Är det kanske en merit om jag har matematik 2C istället för 2A.
    • Milla : Det beror på ... om du söker till universitet-högskola i Sverige då söker du med en siffra /Meritvärde/ och i den siffran ser man inte om du läst matte 2a eller 2c. Om du, däremot, söker till Yrkeshögskola, www.yhguiden.se, då kan det vara ett plus att ha betyg i matte 2c, eller 2b - jämfört med matte 2a (Yrkeshögskola gör egna bedömningar och t o m ställa som ett krav att man just har godkänt i en svårare matte-spår än a-spåret) men högskola-universitet kan inte göra det (meritvärde med vilket du söker till högskola-universitet är summan av snittbetyget + de eventuella meritpoäng och vilket mattesprår man läst speglar sig inte i meritvärdet).
    • Tobbe33 : Men då är det rent teoretiskt sätt bättre att läsa matte 2B eller tom 2C för att det ses både som en merit av YH och det förbereda mig mer på Matte 3C. Hur mycket svårare är matematik 3C jämfört med A eller B? Jag vet att den är mer tekniskt inriktad. Men om det är samma kurs i grund och botten så hade man väl inte delat upp det, då någonting måste ju skilja dem åt
    • Milla : På nivå 3 finns endast kurserna Matematik 3b och 3c (a-spåret innehåller endast matte 1a och 2a). Vad mattelärare säger är att en kapitel i kurserna matte 3b och 3c är annorlunda, alltså två olika varianter - en i vardera kurs. b-spår är mer inriktad på Ekonomi och c-spår på Naturvetenskap-Teknik. I grund och botten är det samma kurs. Och komvux, t.ex ofta vägrar ge plats på matte 3c-kursen om hen som söker redan har godkänt betyg i matte 3b (för att komvux ser det som samma kurs) - på så sätt blir det problem för de som för särskild behörighet behöver just matte 3c (vilket några få högskole-universitetsutbildningar kräver, som inte nöjer sig med matte 3b...). Och då blir lösningen att antingen göra prövning i matte 3c eller läsa en högre kurs matte 4. För att förbereda sig inför matte 3c är det bättre att läsa matte 2c. Men om man vill få högre meritvärde och med tanke på att det är lättare att få högre betyg i matte 2a, så är det, taktiskt sett, fördelaktigare att läsa matte 2a (i alla andra fall än att man får högsta betyget, A-betyget, i matte 2c). Så, summan av "kardemumman" är att det är absolut bäst för dig att läsa matte 2c och få A-betyget i den kursen. Om du får lägre än A som betyg i matte 2c, och får lägre meritvärde än du skulle fått om du fick högre betyg i matte 2a, då kanske du ångrar att du inte läste matte 2a (om du på grund av det inte kommer in på basåret - på grund av för lågt meritvärde).
    Läs alla kommentarer