Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alina,
    du får gärna göra högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet.
    I Betygsgrupper brukar meritvärde ligga, för läkarprogrammen, på över 20.0 och 20.0 har man om man har alla A i alla kurser i alla 3 år på gymnasiet (förutom Gymnasiearbete, där man endast kan få F eller E men det betyget räknas inte in i jämförelsetal/meritvärde). Alltså, förutom alla A betyg i alla kurser på gymnasiet ska man även ha några merit (extra)poäng, annars kan man inte komma högre upp än 20.0.
    Så, ditt meritvärde - tror jag tyvärr - är för lågt för att kunna ha en realistisk chans att komma in på läkarprogrammet på ngt svenskt lärosäte.
    Som sagt, du kan göra högskoleprovet och kommer i så fall prövas i HP-urvalet; behörighet måste man dock ändå ha - både grundläggande och särskild; HP befriar inte från kravet på att vara behörig.

    Andra möjligheter
    Du kan efter gymnasiet söka till folkhögskolornas allmänna kurser. På en sådan kurs läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet. Du kan på ett läsår få ut ett sådant omdöme, om du kommer in på en folkhögskola och presterar väl. Högsta omdöme är 4.0 och man prövas med omdöme i BF-urvalet.

    Titta på andra yrken
    Inom Hälsa- och sjukvård finns väldigt många olika yrken. Kika gärna på framtid.se/yrken/halsa-sjukvard där varje yrkesnamn är en klickbar länk.

    Studie- och yrkesvägledare