magdalena00

    Hej! Jag har läst franska 3 och 4 på gymnasiet. Nu vill jag ta en distanskurs i franska till hösten för att fräscha upp mina kunskaper. Vilken nivå ska jag välja, och spelar det någon roll om jag väljer Komvux eller Högskolekurs? Om jag väljer samma kurs som jag redan läst på gymnasiet kommer det inte tillgodoräknas som merit igen då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att du har godkända betyg i kurserna franska 3 och 4 och att de ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, stämmer det?
    Du skriver i din fråga bl.a följande: "Om jag väljer samma kurs som jag redan läst på gymnasiet kommer det inte tillgodoräknas som merit igen då?"  - Mitt svar: om du har godkänt betyg i en gymnasiekurs och söker den på komvux så kommer du med stor sannolikhet få svar PLATSBRIST. Komvux får inte ge plats på kurser i vilka man redan har kunskaper som kursen avser att ge. Du har rätt att söka plats på kursen men jag blir förvånad om du får läsa kursen på komvux.
    Och skulle du av någon anledning kunna läsa samma kurs, t.ex franska 4 eller om du gör prövning i den kursen och får högre betyg än du har i ditt examensbevis, då kommer det högre betyget räknas in i BII, kompletteringsgruppen (om du söker till en svensk universitetsutbildning). Skulle du få lägre betyg, då blir det ingen skillnad för att regeln säger: om man har flera betyg i samma kurs då gäller det högre betyget.
    Om du med "merit" menar meritpoäng, så är max antal meritpoäng inom moderna språk 1.5. Och om du söker till en universitetsutbildning som, för särskild behörighet, inte kräver moderna språk 3, då ger kurserna mod.språk 3och4 (sammanlagt) 1.5 meritpoäng, som är max inom mod.språk. Så, du har i så fall redan max meritpoäng inom moderna språk och ingen kan få mer än max.
    Vad gäller läsa franska på universitetetsnivå (på distans) så kika gärna på listan på studera.nu/jamfor-utbildning?q=franska -  i listan ser du både kurser och program (se vilken behörighet som krävs inför varje utbildning som intresserar dig); jag valde "distans med och utan träffar".
    Om man väljer "distans utan obligatoriska träffar" så blir listan kortare: se studera.nu/jamfor-utbildning?q=franska&f
    T.ex den här kursen, Frans grammatik & ordkunskap, kräver att man har godkänt betyg i gymnasiekurs Franska 3 eller motsvarande kunskaper. Eftersom Franska4 ej krävs inför den kursen och du (antar jag) har godkänt betyg även i Franska4, så blir det i viss mån repetition för dig.
    Och tillbaka till komvux... om du har godkända betyg i franska 3 och 4 har du en rimlig chans (ej garanti) att komma in på kursen franska 5 (om den ingår i utbud på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Annars, så kan man, för att fräscha upp sina språkkunskaper, läsa på ett Studieförbund (där du själv betalar för undervisning) eller bedriva självstudier. Information om studieförbund (översikt med länkar som leder vidare...) finns på framtid.se/information/studieforbund

    Studie- och yrkesvägledare