Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frank,

    Civilekonomprogrammet är 4 år på heltid, (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen.

    Yrkeshögskoleutbildning är kortare och mer praktisk inriktad, med mycket praktik.

    Högskoeutbidning är mycket Iängre och är mer teoretisk.

    Du frågar om det finns jobb inom civiIekonom. Och jag vet inte om någon riktigt kan svarar på den frågan idag... då utbiIdningen är på 4 år... så innan du ska söka jobb går det nästan 5 år och hur arbetsmarknaden ser ut om 5 år, är det ju inte någon som vet. Det finns prognoser, men de kan slå fel...

    Jag tänker så här: sök både YH och högskoleutbildning. Sedan om du kommer in på båda, då kan du väIja. om du bara kommer in på en av dem, då har du i alla fall utbildningsplats inom det område som du är intresserad av. Sedan kan du ju fortsätta söka andra utbildningar även om du går någon utbildning och om du kommer in på en ny utbidning, så kan du i så faII byta från en utbildning till en annan.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte