Martin
    Hej! Vilken utbildning passar för att komma i kontakt med biomimetik under studierna och senare i arbetslivet? Jag vill gärna utbilda mig inom en ingenjörslinje med biomimetiska influenser.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Martin,
    om jag inte misstar mig, så ligger biomimetik i gränslandet mellan ämnena: biologi och kemi.
    Jag har också läst för inte så länge sedan om att Forskning och utbildning i kemi med inriktning mot molekylär biomimetik bedrivs för närvarande främst inom institutionen för fotokemi och molekylärvetenskap. Därför känns det som en bra idé att läsa så mycket kemi och biologi som man kan och prata med lärare i de ämnena om tips ang. hur man kan fördjupa sig i just den delen av ämnena som handlar om biomimetik.
    Jag minns att Universum http://www.universeum.se har haft workshops i biomimetik, kontakta dem för att få reda på om när det blir aktuellt nästa gång.

    Det finns t.ex. en kurs på KTH på forskarnivå, se information här: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SG3089

    En bra idé kan vara att du kontaktar Studievägledare på KTH med din fråga om vilka grundutbildningar de rekommenderar.
    På gymnasiet kan man /i fall du inte är färdig med gymnasiet, det kan du vara eftersom du är 19 år/ välja temat för sitt gymnasiearbete som har med just biomimetik att göra.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte